دمای هوا و دمای بتن چه تاثیری بر روی میزان مصرف روان کننده بتن دارد؟

برای بتن‌ریزی و استفاده از روان کننده‌های بتن در شرایط آب‌وهوایی مختلف باید به نکات متعددی توجه کرد. به‌طور مثال وقتی در هوای گرم برای بتن‌ریزی اقدام می‌کنید، به دلیل گرما، بتن کارایی خود را از دست می‌دهد. بنابراین عده‌ای برای رفع این مشکل از آب استفاده می‌کنند، اما به این شکل کیفیت و مقاومت بتن به شدت کاهش می‌یابد. چاره حل این مشکل، استفاده از افزودنی روان کننده بتن است که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت و اطلاعات شما را در این زمینه بالا می‌بریم.

روان کننده بتن

افزودنی روان کننده بتن چیست؟

مواد افزودنی بتن روان کننده بتن ماده‌ای است که برای بهبود کارایی و عملکرد بتن کاربرد دارد. این محصول که به نام افزودنی کاهنده آب نیز شناخته می‌شود، کاربردی‌ترین ماده قابل استفاده در بتن است. این محصول سبب بالا رفتن مقاومت بتن می‌شود و دوام و استحکام آن را به طور چشمگیری بیشتر می‌کند. همچنین با توجه به این موضوع که در پروژه‌های بزرگ عمرانی، بتن‌ریزی با کمک دستگاه‌های پمپاژ صورت می‌گیرد، استفاده از محصول مناسب بسیار اهمیت دارد.

این افزودنی بتن از ترکیب مواد آلی تهیه می‌شود و علاوه بر اینکه بتن را روان می‌کند، کاهش مصرف آب را به دنبال دارد. استفاده از این محصول سبب افزایش کارایی بتن می‌شود و به تراکم بیشتر آن کمک می‌کند. ویبره زنی یکی از کارهای بسیار موثر در بهبود عملکرد بتن و بتن‌ریزی است.

در شرایطی که این کار در ارتفاعات بلند و غیر قابل دسترس صورت گیرد، بهترین کار استفاده از روان کننده بتن است. به این شکل بدون ویبره‌زنی می‌توان عملیات بتن‌ریزی را به بهترین شکل ممکن انجام داد.

انواع افزودنی روان کننده بتن و ویژگی آن

همان‌طور که می‌دانید افزودنی روان کننده بتن ماده‌ای است که بعد از افزودن به بتن موجب روان‌تر شدن آن می‌شود. به این شکل استفاده از آب کاهش می‌یابد و ویژگی‌های بتن به بهترین نحو ممکن حفظ خواهد شد. این محصول کاربردی در چند پایه مختلف تولید می‌شود که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • لیگنو سولفونات
  • ملامین سولفونات
  • نفتالین سولفونات
  • پلی کربوکسیلات اتر
  • در میان این محصولات، پلی کربوکسیلات اترها بیشترین میزان استفاده را دارد. علت این موضوع به کارایی بیشتر و صرفه اقتصادی این نوع روان کننده مربوط می‌شود. افزودنی روان کننده بتن سال‌های زیادی است که وارد صنعت ساخت و ساز شده است و محصولی کاملا بی‌ضرری است.

این محصول تحت استانداردهای جهانی تولید شده و به طور کلی در سه دسته، تقسیم می‌شود. روان کننده بتن زودگیر، دیرگیر و نرمال، از انواع مختلف این محصول هستند. در این بخش توضیحات مختصری را درباره هر یک از آن‌ها خواهیم داد.

دیرگیر

این نوع روان کننده کارایی و مدت زمان گیرش بتن را طولاتی تر می‏کند و بیشترین استفاده را در فصول گرم سال دارد. در بتن‌هایی که دانه‌بندی یک دست ندارند، به‌طور معمول از این روان کننده استفاده می‌شود و به این شکل چسبندگی بتن افزایش می‌یابد. این محصول همان‌طور که از اسمش پیداست سرعت گیرش بتن را کمتر می‌کند.

زودگیر

این نوع محصول سرعت گیرش بتن را به طور چشم گیری افزایش می‌دهد و در آب و هوای سرد بیشترین کارایی را دارد.

روان کننده‌های نرمال

استفاده از این محصول تاثیر چندانی بر زمان گیرش بتن ندارد و بدون افزودن آب سبب روان شدن بتن و سهولت در استفاده از آن می‌شود. این نوع روان کننده در آب و هوای متعادل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای استفاده از افزودنی روان کننده بتن

در بخش قبلی از این محتوا با انواع مختلف افزودنی روان کننده بتن و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شدیم. در این بخش به مزایای استفاده از این محصولات می‌پردازیم تا با کارایی و عملکرد آن ها، بیشتر آشنا می‌شوید. افزایش مقاومت بتن و جلوگیری از نفوذ نم و رطوبت به سازه، اولین و مهم‌ترین کاربرد استفاده از روان کننده‌ بتن است. بهبود مکانیکی بتن و کاهش نسبت آب به سیمان، مزیت دیگر استفاده از این محصولات کاربردی محسوب می‌شود.

زمانی که از روان کننده‌ها در بتن استفاده می‌شوند، بتن به راحتی حرکت می‌کند و در نتیجه شکل‌پذیری آن افزایش می‌یابد. بنابراین قابلیت پرش پیدا می‌کند و حتی برای مکان‌های غیر قابل دسترس مورد استفاده قرار می‌گیرد. سهولت در استفاده از بتن برای عملیات بتن ریزی، پایین آوردن ناپیوستگی و همچنین کاهش نفوذپذیری بتن از مزیت‌های دیگر روان کننده‌ها به شمار می‌روند.

تاثیر دمای هوا بر میزان مصرف روان کننده بتن

بتن ریزی در فصول گرم سال موضوعی بسیار چالش برانگیز است؛ چراکه در این شرایط با تبخیر و کاهش آب موجود در بتن، بتن تازه به سرعت سفت و سخت می‌شود. در گذشته برای رفع این مشکل از آب استفاده می‌کردند، اما این کار کیفیت و استحکام بتن را به شدت کاهش می‌داد. همین موضوع ایده استفاده از روان کننده‌ها را در بتن‌ تازه ایجاد کرد.

جالب است بدانید که در استفاده از روان کننده‌ها عوامل مختلفی تاثیر گذار هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دمای هوا و شرایط آب و هوایی، رطوبت و شدت تابش خورشید اشاره داشت. در هوای گرم سرعت واکنش‌های شیمیایی و در نتیجه گیرش بتن بیشتر می‌شود، به همین منظور بتن به سرعت سخت شده و عملیات بتن ریزی با مشکل رو به رو می‌شود. در چنین مواقعی روان کننده‌های دیرگیر به بتن اضافه می‌شوند و سرعت گیرش بتن را پایین می‌آورند.

به طور کلی هرچه هوا گرمتر باشد، میزان مصرف فوق روان کننده بتن نیز افزایش پیدا می‌کند. عدم استفاده از سیمان‌های تندگیر که سرعت هیدراسیون بالایی دارند، از دیگر نکات مهم برای بتن ریزی در هوای گرم است. بتن ریزی در هوای گرم از این نظر حائز اهمیت است که اگر این کار به شکل صحیح صورت نگیرد، در نهایت سازه مدنظر استحکام و دوام بالایی نخواهد داشت.

زمانی که دمای هوا بالا باشد عملیات بتن ریزی بسیار سخت‌تر می‌شود، به همین علت توصیه می‌کنیم قبل شروع هرگونه اقدامی در این زمینه، دمای هوا را مد نظر خود قرار دهید تا در کنترل شرایط راحت و آسوده خاطر، عمل کنید و در نهایت نتیجه مطلوبی به دست آورید.

قیمت افزودنی روان کننده بتن

این ماده شیمیایی با توجه به عملکرد و کاربردهای ارزشمندی که دارد، توسط شرکت‌های مختلف تولید شده و در بازار عرضه می‌شود. قیمت افزودنی روان کننده بتن تحت تاثیر فاکتورهای متعددی تعیین می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کیفیت و برند محصول اشاره داشت. نوسانات ارز و بازار نیز از دیگر موارد اثر گذار بر قیمت روان کننده بتن به شمار می‌روند.

در صورتی که قصد خرید افزودنی روان کننده بتن را دارید، بهتر است به سراغ برندهای معتبر و مراکز فروش با سابقه بروید. به این شکل نسبت به کیفیت محصول اطمینان خاطر بیشتری خواهید داشت. همان طور که می‌دانید خرید افزودنی روان کننده بتن از برندهای معتبر، ملزم به هزینه‌های بیشتری است، اما به همان میزان نتایج مطلوب‌تری را به همراه دارد.

یکی از شرکت‌های بزرگ و با سابقه در زمینه تولید انواع افزودنی روان کننده بتن و به طور تخصصی ابر روان کننده بتن شرکت همگرایان تولید (کپکو) است که ما در آن آماده ارائه خدمات ارزنده هستیم. محصول ابر روان کننده بتن CapcoCrete SPC10 ما از بهترین نوع مواد اولیه تولید می‌شود و پس از آزمایشات مختلف به بازار عرضه می‌گردد. اگر قصد خرید افزودنی روان کننده بتن از شرکت تولیدی مواد شیمیایی ساختمانی همگرایان تولید (کپکو) را دارید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۸۹۳۳۱ تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

کپکو با به کارگیری افراد زبده و بهره گیری از دانش و فناوری‌های به روز و پیشرفته، سبب محبوبیت این برند تولیدی شده و کپکو را به برندی شناخته شده تبدیل نموده است.

جمع بندی

در دنیای امروز استفاده از افزودنی‌ بتن در صنعت ساخت‌وساز به یک الزام تبدیل شده است. این محصول برای روان‌تر شدن بتن و سهولت در کار، در عملیات بتن‌ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در انواع مختلف برای استفاده در شرایط آب و هوایی گوناگون تولید می‌شود.

استفاده از این محصول قدرت و استحکام بتن را به‌طور چشم‌گیر افزایش داده و کیفیت آن را نیز بالا می‌برد. با استفاده از افزودنی روان کننده بتن می‌توان غیر قابل دسترس‌ترین فضاها را بتن‌ریزی کرد و استحکام سازه را به‌طور شگرفی بالا برد.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*