راه کار جلوگیری از خوردگی آرماتور در بتن در سازه‌های دریایی

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود آرماتور موجود در بتن خورده شود. این خوردگی آرماتور به‌خصوص در سازه‌های دریایی از آنجا که تماس مستقیم با آب دریا دارد و درون آب دریا عوامل شیمیایی فراوانی وجود دارد، ایجاد می‌شود. همچنین فرایند الکتروشیمیایی محیط دریا به این فرایند سرعت می‌بخشد و موارد دیگری نظیر تغییرات آب‌وهوایی، وجود مواد ناخالص و همچنین جریان الکتروشیمیایی می‌توانند باعث این خوردگی شوند.

راه‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید از بروز این اتفاق پیشگیری کنید و مانع بروز آن شوید. استفاده از افزودنی بتن مواد ضدخوردگی رعایت اصول نگهداری و‌‌‌‌‌… می‌تواند تاثیرات مهمی در این مسیر بگذارد. در اینجا قصد داریم تا دلایل و اهمیت جلوگیری از خوردگی بتن و همچنین راه و روش‌های آن را برایتان بازگو کنیم.

خوردگی آرماتور

مهم‌ترین دلایل خوردگی آرماتور در بتن

همان‌طور که اشاره شد آرماتور بتن در سازه‌های دریایی و ساحلی به دلایل متعددی خورده می‌شوند و استحکام آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. این اتفاق به دلایل متعددی رخ می‌دهد که باعث می‌شود این مشکل پیش بیاید.

• تماس مستقیم با آب دریا

از آنجا که این آرماتور با آب دریا در تماس است با ورود آب و املاح آن به درون آرماتور باعث آسیب رسیدن به آرماتور می‌شود. آب و املاح موجود آن دارای ترکیباتی هستند که باعث خورده شدن آرماتور می‌شود.

• اکسیژن

یکی دیگر از دلایل خوردگی آرماتور وجود اکسیژن در آب و هوا بوده که با فلزهای آرماتور واکنش شیمیایی رخ می‌دهد که در نتیجه خوردگی به وجود می‌آید.

• مواد آلوده کننده

درون آب دریا انواع موادهای مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها با آرماتور و ترکیبات آن سازگار نبوده و واکنش‌های منفی از خود به جای می‌گذارد. موادی مانند یون‌ها و سایر مواد آلوده کننده نسبت به ترکیبات آرماتور واکنش شیمیایی نشان می‌دهد و باعث خورده‌شدن آن می‌شود.

• دمای آب

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار دمای آب بوده که می‌تواند در تسریع این فرایند تاثیرگذار باشد. لازم به ذکر است که به مقداری که آب دریا گرم‌تر باشد این فرایند زودتر انجام می‌شود.

همچنین علاوه بر دما فشار آب نیز در عمق‌های بالا می‌تواند یکی از فاکتورهای مهم در خوردگی آرماتور بتن باشد. چرا که فشار بالای آب، بتن را تحت فشار قرار می‌دهد و با نفوذ به آن به آرماتور آسیب وارد می‌کند.

دیگر دلایل مکانیکی: علاوه بر موارد گفته شده برخی عوامل مکانیکی همانند موج دریا جریان آب و ذره‌های ناشی از فشار آب در خوردگی آرماتور بی تاثیر نیستند. این‌ها برخی از مهم‌ترین دلایلی هستند که باعث بروز این اتفاق می‌شوند و با دانستن راه‌های پیشگیری از آن می‌توانید مانع آسیب رسیدن به آرماتور بتن شوید.

نحوه جلوگیری از خوردگی آرماتور بتن در سازه‌های دریایی(ساحلی)

سازه‌هایی که در اطراف دریا توسط آرماتور و بتن ساخته می‌شوند قطعاً نیاز به رعایت برخی نکات و مولفه‌ها دارد تا بتواند از استحکام و مقاومت خوبی برخوردار باشد‌. از آنجا که این آرماتورها ارتباط مستقیمی با آب دریا دارند می‌بایست با انجام برخی کارها این سازه‌ها را تقویت کرد تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند پروسه خوردگی آرماتور را کند و آن را کاملاً متوقف کند، استفاده کردن از موادهایی است که در برابر خوردگی مقاوم هستند. مواردی مانند فولاد ضدزنگ یا آلیاژ‌های خاص گزینه‌های مناسبی هستند که کاملاً در برابر آب مقاوم بوده و خوردگی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

علاوه بر آن شما می‌توانید آرماتورها را با موادهای خاصی پوشش دهید تا با آب در تماس نباشند. برخی رزین‌های ویژه و موادهایی که توسط آن آرماتور را می‌پوشانند تا در برابر آب مستحکم شود، گزینه‌های مناسبی جهت استفاده هستند.

یکی دیگر از روش‌هایی که در جلوگیری خوردگی آرماتورها نقش ویژه‌ای دارد بتن‌های ویژه بوده که می‌تواند در این امر بسیار موثر باشد‌. این بتن‌ها که اغلب حاوی سیلیس خام یا پوزولان‌ها هستند در برابر آب مستحکم بوده و خوردگی را کاهش می‏دهند. همواره استفاده کردن از سیستم‌های پایش الکتروشیمیایی جهت نظارت بر وضعیت آرماتورها می‌تواند گزینه خوبی جهت جلوگیری از خوردگی باشد. به کمک این سیستم شما می‌توانید واکنش‌های منفی را سریع تشخیص دهید و از بروز آن‌ها جلوگیری کنید. لازم به ذکر است موارد دیگری نظیر وجود طراحی مناسب و ارائه آموزش‌ها و آگاهی‌های مناسب به افراد می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود و از بروز خسارت‌ها جلوگیری کند.

برخی از موادهای افزودنی جهت جلوگیری از خوردگی آرماتور

استفاده از افزودنی بتن یکی دیگر از راه‌هایی بوده که می‌توانید به کمک آن مانع خوردگی آرماتور بتن شوید. شرکت‌های معتبری نظیر کپکو انواع افزودنی‌های بتن را ارائه می‌کنند که با اطلاع از قیمت افزودنی بتن متوجه تمایز آن‌ها نسبت به دیگر شرکت‌ها خواهید شد. در اینجا به برخی از این افزودنی‌ها می‌پردازیم.

• مواد افزودنی پوزولانی

پوزولان‌ها دیگر موادهای افزودنی هستند که در این زمینه کاربردهای بسیار زیادی دارند. موادهایی نظیر میکروسیلیس، زئولیت و غیره که باعث می‌شوند آب کمتری به بتن نفوذ پیدا کند. در نتیجه با کاهش نفوذ پذیری شما شاهد کنترل خوردگی آرماتور خواهید بود.

• محصول silurry

این محصول سوسپانسیونی ویژگی اصلی آن افزایش استحکام و مقاومت بتن می‌باشد. محصول silurry 500 دارای ویژگی پوزلانی بوده که به همراه هیدروکسید کلسیم واکنش‌های خوبی نشان می‌دهد و با افزایش مقاومت مکانیکی بتن نفوذ پذیری را نیز کاهش می‌دهد.

لازم به ذکر است که این محصول در محیط‌های کلرایدی خطر خوردگی آرماتور را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد و همچنین حمله سولفاتی در بتن با وجود این محصول غیر ممکن می‌شود. علاوه بر آن در شرایط‌ مختلف تراکم آن بهبود پیدا می‌کند و مقاومت فشاری نیز نسبت به مواد سیمانی در وضعیت خوبی قرار می‌گیرد. همچنین در شرایطی که بتن توسط آب احاطه شده و تحت فشار است نفوذ آب به بتن و آرماتور را کاهش می‌دهد.

افزودنی معروف دیگر یعنی capcocrete spc 251 جز آن دسته از موادهای افزودنی است که نسبت آب به سیمان را کاهش داده و باعث افزایش مقاومت آن می‌شود. در نتیجه علاوه بر این موارد همواره شما می‌توانید سطوح بتنی را پوکه‌های پلومری و همچنین رنگ‌هایی که در برابر آب مقاوم هستند پوشش دهید تا آرماتور بتن با آب دریا تماس پیدا نکند. تمامی این موارد به کمک یکدیگر سازه‌هایی که در اطراف دریا هستند را کاملاً مستحکم می‌سازد و از خوردگی آرماتور جلوگیری می‌کند.

اهمیت جلوگیری از خوردگی آرماتور

جالب است بدانید که جلوگیری از خوردگی آرماتور به خصوص در سازه‌های دریایی و ساحلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است. یکی از مهم‌ترین دلایل انجام این کار افزایش دادن عمر سازه‌های دریایی بوده چرا که در غیر این صورت استحکام آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و عمر مفید آن نیز کم‌تر می‌شود. همچنین یکی دیگر از دلایل مهم آن حفظ ایمنی سازه‌ها بوده است چرا که انجام این کار سازه‌های دریایی را از حوادث ناگوار و خطرهای احتمالی ناشی از خوردگی آرماتور کاملاً به دور نگه می‌دارد.

اگر شما اقدام به انجام این کار کنید هزینه‌های تامین و نگهداری دیگر پیش نمی‌آید و از بروز هزینه‌ها و خسارت‌های بزرگ‌تر جلوگیری می‌شود. یکی دیگر از مزایای مهم حفظ محیط زیست و عدم آسیب رساندن به دریا است زیرا با افزایش استحکام سازه‌های دریایی از آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری می‌شود.

جمع‌بندی

سازه‌هایی که امروزه در اطراف دریا وجود دارند نسبت به سایر سازه‌های دیگر بیشتر نیاز به رسیدگی داشته و باید حتماً به بتن و آرماتورها به صورت مستمر رسیدگی شود. در اینجا دلایلی که باعث خوردگی آرماتور می‌شود و همچنین راهکارهای جلوگیری و پیشگیری از آن را برای شما بازگو کردیم تا بتوانید سازه‌های دریایی را مستحکم باقی نگه دارید.

شما جهت خرید افزودنی بتن برای جلوگیری از خوردگی آرماتور می‌توانید به شرکت همگرایان تولید با شماره تماس ۰۲۱۸۹۳۳۱ مراجعه کنید. این شرکت جز معدود شرکت‌هایی است که موادهای افزودنی و انواع روان کننده بتن را با بهترین کیفیت و قیمتی مناسب عرضه می‌کند. توسط این شماره تماس شما می‌توانید با کارشناسان در ارتباط باشید و به پاسخ تمامی سوالات خودتان دست یابید‌.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*