ساخت بتن با افزودنی پلی کربوکسیلات و ماده معدنی خاکستر پوسته برنج، کاربرد، مزایا و ویژگی‌ها

امروزه وجود موادهای افزودنی در مواردی مانند بتن نقش پررنگ و ویژه‌ای داشته چرا که باعث افزایش دوام و مقاومت آن می‌شود. این‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها دارای خاصیت و ویژگی خاصی بوده که بر اساس شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر  در بازار  کاهنده‏های آب با سه نوع پایه شیمیایی موجود هستند که آخرین نوع آن‌ها یعنی افزودنی پلی کربوکسیلات اتر، موثرترین و پرکاربردترین روان کننده بتن است.

علاوه بر این موارد یک نوع افزودنی‌های بتن دیگری وجود دارند که به افزودنی‌های پوزولانی نیز معروف هستند. به کمک این ماده معدنی ما شاهد فناوری‌های جدیدی از بتن و کاهش هزینه‌های ساخت آن‌ خواهیم بود‌. تمامی این محصولات دارای برخی ویژگی‌هایی هستند که ما در این مقاله قصد داریم آن‌ها را به طور کامل برای‌تان بازگو کنیم. شما در ادامه اطلاعات جامعی نسبت به آن‌ها کسب خواهید کرد‌.

آشنایی با افزودنی پلی کربوکسیلات

در اینجا می‌خواهیم شما را با سومین نسل از ابر روان کننده‌های بتن و یا همان کاهنده‌های آب که برای بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد را آشنا کنیم. مواد افزودنی پلی کربوکسیلات که حالت نوترال زودگیر و دیرگیر دارد این امکان را به شما می‌دهد تا در آب و هوای مختلف مانند معتدل، سرد و یخبندان و همچنین گرمسیری از آن استفاده کنید.

یکی از نکات جالب درباره این مواد وجود خاصیت الکتریسیته ساکن درون آن بوده که باعث به وجود آمدن بار‌های هم‌نام درون ذرات می‌شود. به دنبال این اتفاق سیمان به صورت یکنواخت و منظم پخش می‌گردد و آب محبوسی که درون سیمان وجود داشته آزاد می‌شود ‌که باعث روان شدن بیشتر بتن منجر می‌شود. در انتها نیز شاهد به وجود آمدن یک لایه جدید بر روی سیمان هستیم که از قرار گرفتن ذرات بر روی آن جلوگیری می‌کند.

ویژگی‌های افزودنی پلی کربوکسیلات

این مواد دارای برخی ویژگی‌های خاصی است که وجود آنها باعث منحصر به فرد شدن آن شده است. به گونه‌ای که این محصول با تمامی سیمان‌ها سازگار بوده حتی سیمان‌های ضد سولفات نیز با این افزودنی سازگاری دارند. نکته قابل توجه این است که میزان روان بودن بتن و همچنین کنترل آن تا ۶۰ دقیقه و در حالت توترال تا حدود ۹۰ دقیقه، در حالت دیرگیر تا حدود ۳۰ دقیقه و در حالت زودگیر تا ۲۵ درجه است.

یکی دیگر از نکات قابل توجه درباره این مواد توانایی کاهش دادن نسبت آب به سیمان بوده که تا حدود ۴۰ درصد می‌تواند آن را کاهش دهد. همچنین ویژگی‌های مفید دیگری مانند افزایش دادن اسلامپ بتن تا حد قابل توجه و امکان حذف ویبراتور جز موارد مهم دیگر آن به شمار می‌آید. گفتنی است که افزودنی پلی کربوکسیلات جز آن دسته از افزودنی‌هایی است که می‌تواند مقاومت فشاری و همچنین سایشی بتن را افزایش دهد که یک ویژگی انحصاری به شمار می‌آید.

کاربرد‌های افزودنی پلی کربوکسیلات

از آنجا که این محصول می‌تواند به بهترین شکل ممکن سیمان را پخش کند به یک محصول محبوب و ایده‌آل برای صنایع بتن آماده تبدیل شده است. همچنین در مواردی که نسبت آب به سیمان بسیار پایین بوده بهترین گزینه جهت استفاده، این ماده بوده و افراد فقط به سراغ آن می‌روند. به دنبال این اتفاق ما شاهد به وجود آمدن بتن‌های بسیار مقاوم در طولانی مدت هستیم و از آنجا که حباب کمتری درون آن وجود دارد تراکم آن بسیار بالا بوده که یک پیام مثبت به شمار می‌آید. با استفاده از این محصول شاهد صرفه‌جویی در مصرف انرژی خواهیم بود که دردسر بسیار کمتری نیز دارد.

افزودنی پلی کربوکسیلات

آشنایی با خاکستر پوسته برنج

همان‌طور که می‌دانید استفاده از بتن یک روش مدرن و علمی جهت افزایش مقاومت سازه و کاهش هزینه‌های ساخت و ساز استفاده می‌شود. در این میان افزودنی‌های بتن مختلفی مانند خاکستر پوسته برنج این سخنان را به حقیقت تبدیل می‌کنند و تاثیر بسیار زیادی بر روی بتن دارند. همچنین دارای ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیادی بوده که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

لازم به ذکر است که پوسته برنج یک ماده بسیار مقاوم بوده که اگر به درستی سوزانده شود دارای مقدار زیادی سیلیس است. به دنبال این اتفاق می‌توان از آن یک مکمل بسیار قوی به عنوان سیمان در ساخت بتن از آن‌ها استفاده کرد. در واقع دارای پتانسیل بسیار زیادی بوده که اگر به صورت کامل با آن آشنا شوید قطعاً حیرت زده خواهید شد

برخی از مزایای خاکستر پوسته برنج

یکی از مهم‌ترین مزایای خاکستر پوسته برنج امکان ایجاد مقاومت فشاری بسیار بالا برای بتن بوده. همچنین از آنجا که یک نوع ماده جانبی بوده  محیط زیست آسیبی وارد نمی‌کند و باعث کاهش آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود. به دلیل اینکه درون این افزودنی مقدار سیلیس زیادی وجود دارد تبدیل به یک مکمل پوزولانی بتن بسیار مناسب تبدیل شده است.

از جمله دیگر مزایای مهم آن می‌توان به چگالی این محصول اشاره کرد که وزن آن در واقع مشابه بتن بوده که از این رو می‌توانید در مصارف عمومی نیز از آن استفاده کنید. این مواد کاملاً غیر قابل نفوذ بوده و ریز ساختار آن در برابر حملات سولفات کربنات شدن و همچنین ورود کلرید بسیار مقاوم‌تر است. در نهایت از آنجا که بتن با پوسته‌های برنج خاصیت انقباض پذیری خوبی دارد، منجر به افزایش دوام بتن می‌شود.

کاربرد اصلی خاکستر پوسته برنج

این مواد دارای دو کاربرد اصلی بوده که این‌ها جز مهم‌ترین کاربردهای آن به شمار می‌آید. ساخت بتن با دوام بالا و همچنین استفاده از خاکستر پوسته برنج به عنوان عایق، مهمترین و اصلی‌ترین کاربردهای این محصول است. علاوه بر آن در موارد دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که برخی از آن‌ها را در ادامه برایتان بازگو می‌کنیم.

• رنگ‌های تخصصی

• مواد‌های شیمیایی و ضد آب

• پوشش بام

• لعاب سرامیک

• کود‌های زیستی

به طور کلی این محصول دارای خواص و کاربرد بسیار زیادی بوده که یک نوع ابزار مدرن فنی و علمی نیز به شمار. شما برای هرگونه اقدام جهت خرید افزودنی بتن باید در ابتدا به خوبی نیاز سنجی کنید سپس با شرکت‌های معتبر در این حوزه نظیر شرکت تولیدی مواد شیمیایی ساختمان کپکو ارتباط بگیرید. ما در کپکو با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت‌های بی‌نظیری داشته و شما می‌توانید با شماره تماس 02189331 با ما در ارتباط داشته باشید.

نکات مهم هنگام خرید روان کننده بتن

همان‌طور که می‌دانید امروزه محصول ابر روان کننده بتن CapcoCrete SPC100 محصولی بوده که جهت کاهش نسبت آب سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از این افزودنی‌ها را کمی قبل‌تر برایتان بازگو کردیم که چه کاربرد و مزایایی دارند. شما جهت اطلاع از قیمت افزودنی بتن باید به شرکت‌ها و مراکز معتبر مانند شرکت کپکو مراجعه کنید.

زیرا یک مرکز معتبر خیال شما را بابت کیفیت محصول و همچنین بالا نبودن قیمت راحت می‌کند. اگر شما محصولی را با قیمتی ارزان‌تر خریداری کنید و از این بابت خوشحال باشید باید نسبت به مقاومت بتن و سازه خود ابراز نگرانی کنید. چرا که محصولی که بی‌کیفیت و ارزان بوده باعث کاهش مقاومت بتن می‌شود و آنطور که باید دوام را بالا نمی‌برد. بنابراین حتما قبل از خرید افزودنی حتما باید تحقیق و بررسی صورت گیرد تا محصولی مناسب نسبت به بودجه خود خریداری کنید.

جمع بندی

به طور کلی امروزه به کمک برخی از موادهای افزودنی مانند کربوکسیلات و خاکستر پوسته برنج که هر کدام دارای مزایا و خاص خودشان هستند، می‌توان باعث افزایش دوام بتن شد. این محصولات همچنین روان کننده‌های بتن به دلیل اینکه فشردگی بسیار بالایی دارند و نسبت آب به سیمان را کاهش می‌دهند یک بتن مستحکم و مقاوم را نسبت به حالت عادی به وجود می‌آورند‌.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره این محصولات و اطلاع قیمت و نحوه خرید آنها تنها کافیست به شرکت کپکو مراجعه کنید. شرکتی کاملا معتبر و با سابقه که تمامی نیازهای مشتریان خودش را به بهترین شکل ممکن و با مناسب‌ترین تعرفه برطرف می‌کند.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*