کاربرد دوغاب میکروسیلیس در سازه های بتنی

در فراورده های پوزولانی دوغاب میکروسیلیس ™SFS به‌عنوان افزودنی معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد که باعث افزایش تراکم در ساختار بتن و بهبود مقاومت بتن، کیفیت و عملکرد آن خواهد شد. این محصول از ترکیب پودر میکروسیلیس با آب و سایر مواد افزودنی تهیه می‌شود. کاربرد دوغاب میکروسیلیس کاهش نفوذپذیری، افزایش مقاومت سایشی و بهبود خواص بتن در تمام انواع سازه‌های بتنی است.

دوغاب میکروسیلیس چیست؟

میکروسیلیس یک افزودنی بتن معدنی به‌شکل یک مایع غلیظ و به رنگ خاکستری است. این ماده از ذرات بسیار ریز سیلیکون دی‌اکساید تشکیل می‌شود که اندازه آن‌ها را کمتر از یک میکرون می‌دانند و معمولا این اندازه  50 تا 100 برابر کوچک‌تر از ذارت سیمان در نظر می‌گیرند. کاربرد دوغاب میکروسیلیس به‌دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن مورد استقبال قرار می‌گیرد.

10 ویژگی دوغاب میکروسیلیس

از ویژگی‌ها و خواص این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. افزایش فوق‌العاده دوام بتن در برابر مواد شیمیایی خورنده
  2. کاهش نفوذپذیری بتن
  3. بیشتر شدن مقاومت اولیه و نهایی بتن
  4. عدم استفاده از مواد حاوی کلراید در ترکیب افزودنی
  5. تقویت مقاومت در برابر ساییدگی
  6. شدت بخشیدن به مقاومت فشاری بتن
  7. رشد مقاومت خمشی بتن
  8. کاهش آب‌اندازی بتن
  9. افزودن ویژگی روانی بتن و سهولت در بتن‌ریزی
  10. گسترش چسبندگی بین ذرات تشکیل‌دهنده بتن

کاربرد دوغاب میکروسیلیس

برخی از افراد تصور می‌کنند کاربرد دوغاب میکروسیلیس در ساخت انواع سازه‌های بتنی به‌عنوان جایگزینی برای سیمان است. درحالی‌که این محصول بین 2 تا 10 درصد وزن مواد سیمانی مورد استفاده در سازه‌های بتنی را تشکیل می‌دهد. در واقع این محصول در بتن‌ریزی با مقاومت و عیار سیمان بالا، بتن‌ریزی در هوای گرم، بتن‌ریزی‌های حجیم، اجرای عملیات شاتکریت، بتن‌ریزی در محیط‌های خورنده و ساخت انواع مخازن آب به کار گرفته می‌شود.

روش استفاده از دوغاب میکروسیلیس بدین صورت است که مصرف‌کنندگان میزان معین‌شده از آن را در زمان ساخت بتن در تراک میکسر اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند تا چند دقیقه با بتن مخلوط شود.

9 دلیل برای استفاده از دوغاب میکروسیلیس در سازه‌های بتنی

به استناد از آیین‌نامه بتن آمریکا (ACI 318-14 ) هدف از به کار بردن دوغاب میکروسیلیس در سازه‌های بتنی موارد زیر است:

1.      افزایش چسبندگی

با افزودن مقداری میکروسیلیس به بتن معمولی چسبندگی این بتن در مقایسه با بتن معمولی بدون میکروسیلیس افزایش پیدا خواهد کرد. در حقیقت با افزودن میکروسیلیس به بتن، اسلامپ آن در مقایسه با بتن بدون میکروسلیس کاهش پیدا می کند. درنتیجه بتن حاوی میکروسیلیس شاهد چسبندگی بیشتری در بین ذرات سیمان موجود در خمیر، چسبندگی بالاتر بتن به میلگرد و به سطح زیرین خواهد بود.

2.      کاهش آب انداختگی

یکی دیگر از موارد کاربرد دوغاب میکروسیلیس این است که با افزودن آن، میزان آب انداختن بتن را به حداقل می‌رسانند. درواقع در بتن فاقد میکروسیلیس بخشی از آب موجود در بتن زیر سنگ‌دانه‌های سیمان محبوس می‌شود. پس از خشک شدن بتن، مجراهای مویی بین این سنگ‌دانه‌ها شکل خواهد گرفت و آب محبوس‌شده از طریق این مجراها خود را به سطح می‌رسانند تا تبخیر شوند. درنهایت وجود این مجراها راهی برای نفوذ مواد مخرب به داخل بتن باقی می‌گذارد.

با خرید دوغاب میکروسیلیس و افزودن آن به بتن از شکل‌گیری این مجراها در بین ذرات سیمان پیشگیری به عمل خواهد آمد و آب انداختن بتن به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد. البته با کاهش آب انداختن بتن خطر ترک خوردن آن را در اثر تغییرات دمای هوا، وجود باد در محیط و رطوبت کم محیط افزایش می‌دهد. از طرفی این ترک‌ها راهی برای نفوذ مواد مخرب به داخل بتن ایجاد می‌کنند. از این رو پس از استفاده از بتن‌های حاوی میکروسیلیس باید عملیات جلوگیری از ترک خوردن بتن انجام شود.

بهترین راهکار این است که پس از به کار بردن بتن حاوی میکروسیلیس با گونی مرطوب یا پلاستیک روی سطح بتن را به‌مدت 3 تا 7 روز بپوشانند.

3.      افزایش واکنش هیدراسیون و بهبود خواص مکانیکی بتن

میکروسیلیس یک ماده پوزولانی با واکنش‌پذیری بالا شناخته می‌شود. کاربرد دوغاب میکروسیلیس در بتن از این جهت اهمیت دارد که این ماده با آهک آزادشده در اثر هیدراتاسیون سیمان واکنش می‌دهد. این واکنش به تولید کلسیم سیلیکات هیدرات منجر خواهد شد که درنهایت خواص مکانیکی بتن را بهبود می‌بخشد.

براساس شواهد مصرف کنندگان با مصرف % 10 میکروسیلیس در مخلوط بتن، مقدار آهک آزاد نسبت به بتن فاقد میکروسیلیس به‌مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. درنتیجه واکنش هیدراسیون و تولید محصولات ثانویه هیدراسیون افزایش می‌یابد.

4.      بهبود لایه مرزی

 به‌طور معمول لایه مرزی روی بتن به‌عنوان ضعیف‌ترین بخش آن در نظر گرفته می‌شود که ضخامت آن تقریبا 50 میکرون است. درواقع دلیل ضعیف بودن این لایه، تراکم نامطلوب ذرات جامد دراثر آب انداختن بتن و غلظت بالای کلسیم هیدروکسید خواهد بود. از طرفی محصول دوغاب میکروسیلیس sillury 500 ساختاری نرم با قابلیت نفوذ به لایه مرزی بتن دارد. بنابراین با مصرف این ماده در بتن، واکنش پوزولانی انجام خواهد شد که غلظت کلسیم هیدروکسید را در بتن کاهش و تراکم لایه مرزی را افزایش می‌دهد.

5.      کاهش نفوذ پذیری

ساختار میکروسیلیس به‌قدری ریز است که با مصرف 10% از آن در مخلوط بتن، این امکان وجود دارد که به‌جای هر ذره سیمان بیش از یک میلیون ذره میکروسیلیس در بتن قرار بگیرد. همچنین ذرات میکروسیلیس این قابلیت را دارند که فضاهای خالی ایجادشده در اطراف ذرات سیمان را در بتن سخت‌شده پر کنند. با پر شدن فضاهای خالی بتن، نفوذپذیری آن کاهش می‌یابد. درواقع کاربرد دوغاب میکروسیلیس با هدف کاهش نفوذپذیری در برابر موادی همچون یون کلر در مواردی از جمله ساخت عرشه پل‌ها، سازه‌های پارکینگ و سازه‌های دریایی رواج دارد.

6.      افزایش مقاومت سایشی

بتنی که دارای میکروسیلیس است به‌علت تراکم بیشتر بتن و افزایش استحکام سنگ‌دانه‌های سیمان در لایه مرزی از مقاومت سایشی بیشتری برخوردار خواهد شد. از طرفی با کاهش نفوذپذیری این بتن در برابر مواد خورنده نیز مقاوم می‌شود.

7.      افزایش مقاومت در برابر واکنش سیلیکاتی قلیایی

 درصورتی‌که میکروسیلیس افزوده‌شده به بتن به‌خوبی پخش شود، مقاومت آن در برابر انبساط ناشی از واکنش سیلیکاتی قلیایی به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. درحالی‌که با پخش نشدن ذرات میکروسیلیس در خمیر بتن، خود این ذرات باعث واکنش سیلیکاتی قلیایی خواهند شد و نتیجه معکوس ایجاد می‌کنند. درواقع یکی از مهم‌ترین کاربرد دوغاب میکروسیلیس این است که با ترکیب % 10 از آن در مخلوط بتن، درجه قلیایی آن تا 3 برابر کاهش می‌یابد. همین عامل، باعث بهبود مقاومت بتن در برابر انبساط قلیایی می‌شود.

8.      افزایش مقاومت در برابر حمله یون سولفات

 بتنی که به آن میکروسیلیس افزوده شود، مقاومت بسیار خوبی در برابر حمله یون سولفات نشان می‌دهد. البته این مقاومت با افزایش درصد میکروسیلیس در بتن، بیشتر نیز خواهد شد.

9.      افزایش مقاومت الکتریکی

بتن حاوی میکروسیلیس از مقاومت الکتریکی بیشتری نسبت به بتن معمولی برخوردار است. با افزایش مقاومت الکتریکی بتن احتمال انجام واکنش خوردگی در میلگردها نیز کاهش می‌یابد.

قیمت دوغاب میکروسیلیس

معمولا این محصول در سطل‌های 25 کیلویی  به مشتریان عرضه می‌شود. بنابراین قیمت دوغاب میکروسیلیس براساس وزن، برند تولیدکننده، هزینه حمل‌ونقل و عوامل دیگر متغیر خواهد بود.

دوغاب میکروسیلیس

 خرید دوغاب میکروسیلیس از شرکت همگرایان تولید (کپکو)

شرکت کپکو یک شرکت دانش‌بنیان در زمینه تولید افزودنی‏‌های بتن و مواد شیمیایی مورد نیاز سازه‌ها است. این شرکت محصولات متنوعی را به بازار عرضه می‌کند که یکی از آن‌ها دوغاب میکروسیلیس به‌شمار می‌آید. به مشتریان توصیه می‌شود قبل از خرید این محصول برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق شماره تماس 02189331 با کارشناسان مجموعه همگرایان تولید ارتباط برقرار کنند.

شرکت همگرایان تولید (کپکو) برترین تولیدکننده دوغاب میکروسیلیس

شرکت کپکو فعالیت خود را در زمینه دوغاب میکروسیلیس از سال 1382 شروع کرد. این شرکت با بهره‌گیری از تیم مجرب و متخصص افتخارات زیادی در زمینه تولید محصولات پلیمری و شیمیایی در صنعت بتن کسب کرده است. شرکت همگرایان تولید (کپکو) هدف خود را ارائه خدمات و محصولاتی اثربخش از جمله روان کننده بتن در حوزه فناوری بتن به‌منظور داشتن محیط زیستی ایمن و سالم می‌داند.

جمع‌بندی

میکروسیلیس یک ماده افزودنی بتن با ذراتی به‌اندازه کمتر از یک میکرومتر است و با استفاده از تکنولوژی به‌صورت مایع غلیظ و خاکستری‌رنگ توسط شرکت تولید کننده مواد شیمیایی ساختمانی همگرایان تولید (کپکو) تولید می‌شود. کاربرد دوغاب میکروسیلیس را افزایش مقاومت، کاهش نفوذپذیری و بهبود خواص بتن می‌دانند. 

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*