اجرای کف‌سازی سوله و مواد افزودنی شیمیایی بتن قابل استفاده در ساخت آن

در هنگام ساخت سوله‌ها اقدامات مختلفی انجام می‌شود که یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین آن‌ها کف سازی سوله است که معمولا در آن مواد افزودنی شیمیایی بتن استفاده می شود. کف سازه شاید از نظر افراد عادی و غیر متخصص خیلی حائز اهمیت نباشد اما تعیین‌کننده نوع کاربری سوله می‌باشد.

سوله‌ها بر اساس نوع کاربری انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به سوله کشتارگاه، آشیانه، ورزشی، سردخانه مواد غذایی، کارخانجات تولیدی و… اشاره نمود. با توجه‌ به نوع کاربرد سوله، در اجرای کف سازی آن از مواد افزودنی و متریال مختلفی استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد کف سازی سوله و مواد افزودنی قابل استفاده در ساخت بتن آن کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

اجرای کف‌سازی سوله و مواد افزودنی قابل استفاده در ساخت بتن آن

 3 روش کف سازی سوله های صنعتی

برای کف سازی سوله‌های صنعتی باید از مواد مقاوم و مناسبی استفاده نمود که طول عمر بالایی داشته باشند. از جمله مواردی که برای اجرای کف سازی سوله مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·       کف سازی با بتن سخت

اولین و بهترین روشی که برای این منظور استفاده می‌شود، کف سازی با بتن سخت است. بتن می‌تواند یک لایه محافظ و عایق چند سانتی‌متری در کف سازه ایجاد کند. در واقع ترکیبات بتن شامل نوع، فرمولاسیون دانه‌بندی، شکل، عیار سیمان و افزودنی‌هایی مانند روان‌ساز و رنگ موجب می‌شود که بتن به خوبی به کف ساختمان بچسبد و به هیچ عنوان جدا نگردد.

کف سازی با بتن کف سوله را در برابر سایش، ضربه، ترک و تخریب و نفوذ روغن، آب و مواد شوینده تا حد قابل توجهی عایق می‌کند. با این روش می‌توان عمر کف سازه را چندین برابر افزایش داد و از اتلاف هزینه‌های ترمیم و اجرای مجدد کف جلوگیری نمود. ازاین‌رو در فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی از کفپوش بتنی خیلی استفاده می‌شود.

·       کف سازی با اپوکسی

روش کف سازی سوله‌ها با اپوکسی نیز از دیگر روش‌های پراستفاده است. در کف‌ریزی با اپوکسی نیز تمامی ویژگی‌های کف‌ریزی با بتن وجود دارد اما با این تفاوت که استفاده از کف‌پوش اپوکسی موجب چندین برابر شدن نور داخل سوله می‌شود.

·       کف سازی با پلی یورتان

از جدیدترین روش‌های کف سازی می‌توان به کف سازی با پلی‌یورتان اشاره نمود. این روش ضمن افزایش نور محیط تا چندین برابر حالت عادی موجب محکم و مقاوم بودن کف‌پوش در برابر ترک، نشست و تحمل فشارهای زیاد می‌شود و در برابر باد و باران نیز این کف‌پوش‌ها بسیار مقاوم هستند.

بهترین روش کف سازی سوله کدام است؟

 بهترین روش کف سازی سوله کدام است؟

کف‌سوله‌های صنعتی باید از مقاومت بالایی در برابر تردد ماشین آلات، وزن محصولات موجود در آن، بارهای ناگهانی با ماهیت دینامیکی و دستگاه‌های صنعتی برخوردار باشد. با‌ توجه ‌به ویژگی‌های ذکر شده، می‌توان گفت بهترین نوع کف سازی، کف سازی بتن است.

در پروژه‌های کف سازی با بتن نوع مصالح مورد استفاده نیز متفاوت می‌باشد. از جمله عوامل موثر در تعیین نوع بتن کف سازی می‌توان به شرایط آب‌وهوایی منطقه، محل پروژه اشاره نمود. بتن ضد سایش، بتن مسلح، بتن سبک، بتن پیش ساخته و بتن پولیشی از جمله انواع بتن‌های کف سازی هستند. در تمامی بتن‌ها سیمان، آب و سنگدانه ثابت هستند و به جز این سه مورد هر چیز دیگری افزودنی بتن نامیده می‌شود.

 انواع افزودنی‌های بتن

مواد افزودنی بتن به‌منظور اصلاح خواص بتن به آن افزوده می‌شود. برای استفاده از بتن‌ها در شرایط خاص باید افزودنی‌های مختلفی به بتن‌ها اضافه شود. از جمله این افزودنی‌ها می‌توان به روان‌کننده‌ها، فوق‌روان‌کننده، تندگیرکننده‌ها، کندگیرکنندها، ضد یخ بتن، چسب بتن، روغن قالب بتن و آب‌بند سطوح اشاره کرد.

اشتباه در میزان مواد افزودنی بتن می‌تواند نتایج نامطلوبی در بتن ایجاد شده داشته باشد. میبایست تمامی افزودنی‌های بتن بر اساس استانداردهای بین‌المللی و آیین نامه ACI به بتن افزونده شوند تا خواص بتن بهبود یابد. به‌طورکلی افزودنی‌های بتن به دو دسته شیمیایی و معدنی تقسیم‌بندی می‌شوند.

مواد افزودنی شیمیایی به بتن

مواد افزودنی معدنی بتن

  • افزودنی‌های خنثی و رنگدانه‌ها
  • پوزولانها
  • افزودنی‌های شبه سیمانی
خواص انواع مواد افزودنی بتن

خواص انواع مواد افزودنی بتن

برای کف سازی سوله‌ها نیاز است که با‌ توجه ‌به شرایط پروژه برخی از مواد افزودنی با ترکیبات اصلی بتن مخلوط شوند تا بتوان به بهترین نتایج دست یافت. در واقع این مواد افزودنی با خواصی که دارند، موجب بهبود کیفیت بتن و قابلیت‌های آن می‌شوند. از جمله خواص انواع مواد افزودنی بتن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • تسریع نمود فرایند به دست آوردن مقاومت اولیه
  • کنترل میزان واکنش‌های قلیایی سیمان با رنگدانه‌ها
  • افزایش زمان گیرش
  • بهبود و بالا بردن کارایی بدون ایجاد تغییر در نسبت آب به سیمان
  • تهیه بتن با مقاومت بالا، بتن مقاوم در مقابل یخ زدن و آب شدن مکرر

برخی از مواد افزودنی پرکاربرد

·       روان کننده spc100

یکی از ابر روان‌کننده‌های بتن و کاهنده خیلی قوی آب، روان کننده spc100 است که از آن برای افزایش روانی بتن بدون ایجاد تغییر در نسبت آب به مواد سیمانی به کار می‌رود. بر اساس استاندارد ملی ایران از ابر روان‌کننده‌ها می‌توان تنها به مقدار 300 الی 1000 گرم به ازای هر صد کیلوگرم بتن استفاده نمود.

·       الیاف pp

یکی از افزودنی‌هایی که در کف سازی بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد الیاف pp یا الیاف پلی پروپیلن است. این ماده افزودنی موجب کاهش جمع‌شدگی بتن و افزایش مقاومت آن در مقابل ترک‌های تصادفی ناشی از جمع‌شدگی پلاستیک در ساعات اولیه می‌شود. الیاف پ پ مقاومت بتن در برابر آتش سوزی را نیز بهبود می‌بخشد و دوام و کارایی بتن را چندین برابر می‌کند.

·       پلی کربوکسیلات

یکی دیگر از مواد افزودنی بتن، پلی کربوکسیلات است که یک ماده فوق ‌روان‌کننده محسوب می‌شود. این ماده به منظور افزایش کارایی بتن، افزایش مقاومت بتن، کاهش نسبت آب به سیمان، تقویت نفوذناپذیری بتن و کیفیت و دوام بتن سخت شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. با‌توجه‌به شرایط بتن‌ریزی و میزان مقاومت مورد نیاز از پلی کربوکسیلات به میزان 0.3 الی 0.9   درصد سیمان مصرفی استفاده می‌شود.

·       پودر بتن سخت دست پاش toprock

پودر بتن سخت دست پاش از دیگر مواد افزودنی به بتن است. این ماده به صورت خشک بر روی سطح بتن اعمال می‌شود و مقاومت آن را در برابر سایش و گردوغبار افزایش می‌دهد. این ماده ضمن بهبود مقاومت در برابر سایش و کاهش نفوذپذیری سطح موجب کاهش خصوصیات منفی بتن مانند تولید گرد و غبار و کاهش جذب مایعات می‌شود.

 این ماده به صورت آماده و بسته‌بندی شده توسط شرکت‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود. شرکت همگرایان تولد (کپکو) یکی از بهترین تولید‌کنندگان پودر بتن سخت دست پاش است و محصولات این کارخانه مطابق با استانداردهای بین‌المللی و با کیفیت بالایی تولید می‌شوند.

قیمت افزودنی‌ها

قیمت افزودنی‌ها

افزودنی‌های بتن باتوجه‌به متغیر بودن مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها نسبت به میزان مصرف، جزء مواد‌گران محسوب نمی‌شوند. افزودنی‌های بتن دارای بعد پنهان زیادی هستند و این هزینه دارای تاثیراتی جانبی است. به عنوان مثال اگر در فصل یخ‌بندان و سرد یک پروژه تنها با خرید یک گالن ضد یخ تعطیل نشود به معنی صرفه‌جویی در زمان با پرداخت کم است. به ‌این‌ ترتیب می‌توان از پدید آمدن هزینه‌های دیگر جلوگیری نمود. قیمت افزودنی‌ها با توجه به نوع افزودنی، حجم و میزان آن، برند تولید کننده و… متفاوت است.

سخن پایانی

اجرای صحیح کف سازی سوله‌ها و انتخاب یک متریال مناسب می‌تواند تاثیر بسزایی در مقاومت و طول عمر سازه داشته باشد. کف سازی با بتن، از بهترین روش‌ها برای کف‌پوش سوله‌های صنعتی محسوب می‌شود.

با استفاده از بتن مناسب و ترکیب آن با افزودنی‌های مورد نیاز می‌توان کف سازی سازه‌ها را به صورت اصولی انجام داد. علاوه ‌بر انتخاب مصالح مناسب، کیفیت این مصالح نیز می‌تواند در نتیجه نهایی بسیار موثر باشد.

شرکت همگرایان تولید  با نام تجاری کپکو با 20 سال سابقه درخشان در زمینه تولید محصولات پلیمری و شیمیایی در صنعت بتن یکی از بهترین تولید‌کنندگان محسوب می‌شود. ازاین‌رو مهندسین و کارفرمایان می‌توانند برای خرید افزودنی‌های مورد نیاز پروژه‌های خود به صورت مستقیم به وب‌سایت کپکو مراجعه نمایند و یا از طریق شماره تماس 02189331 با کارشناسان فروش این مجموعه تماس حاصل کنند.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*