انواع اسپیسر بتن و موارد مصرف آن- کاربرد و ویژگی ها

اگر آشنایی کمی با صنعت ساختمان‌سازی داشته باشید از وجود میلگرد و اهمیت استفاده از آن نیز اطلاع دارید. میلگردها به 2 صورت ساده و آج‌دار وجود دارند و هدف از به کار بردن آنها در انواع سازه، بالا بردن مقاوت بتن در برابر نیروهای کششی است. اما برای جلوگیری از زنگ‌زدگی میلگرد چه باید کرد؟ برای حل این مشکل استفاده از اسپیسر که نوعی محافظ برای پیشگیری از آسیب به میلگرد است توصیه می‌شود.

این مقاطع کاربردی برای بیشتر شدن عمر ساختمان و بالا رفتن مقاومت آن بسیار کاربردی هستند. حال بهتر است با انواع متفاوت این فاصله‌گذار و کاربرد هر کدام آشنایی کاملی پیدا کنیم.

معرفی انواع فاصله گذار

این قطعات از نظر کارایی و جنس به 2 دسته مختلف تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

بررسی اسپیسر با توجه به جنس آن

این دسته‌بندی شامل موارد زیر است:

ویژگی انواع اسپیسر پلاستیکی و کاربرد آنها

می‌توان گفت کاربردی‌ترین فاصله‌گذار در صنعت‌ساختمان‌سازی نوع پلاستیکی آن است. این اسپیسر از مزایای زیاد و همچنین معایبی برخوردار است. اگر بخواهیم ویژگی‌های مثبت آن را بررسی کنیم باید گفت این مقطع پلاستیکی از نظر اقتصادی مقرون به‌صرفه بوده و همچنین دارای وزن پایین، تنوع بالا و شرایط تولید مناسب است.

معایب آن نیز شامل عدم چسبندگی مناسب با بتن بوده که دلیل آن تفاوت ضریب حرارتی پلاستیک و بتن است. این مشکل می‌تواند نفوذپذیری یون‌های مخرب و رطوبت را در بتن افزایش دهد که باعث ایجاد خرابی خواهد شود. همچنین پلاستیک در برابر مواد شیمیایی از مقاومت کافی برخورد نیست.

ویژگی انواع فلزی و کاربرد آنها

با توجه به جنس میلگردها که از فلز است انتخاب این قطعات می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. این مقاطع فلزی که از فولاد تولید شده‌اند بدون جابه‌جایی میلگرد را کاملا درون خود جای داده و از آن حفاظت می‌کنند.

ویژگی انواع بتنی و کاربرد آنها

این نوع فاصه‌گذار نسبت به نوع پلاستیکی دارای قیمت بالاتری بوده و معایبی مانند عدم مقاومت در برابر مواد شیمیایی را ندارد. در رابطه با ضریب حرارتی، حین استفاده از این قطعات باید دقت کنید که با بتن یکسان باشد.

بررسی انواع اسپیسر با توجه به کاربرد آنها

دسته‌بندی دیگری که برای این مقاطع در نظر گرفته شده نشان‌دهنده کاربرد آنها است که شامل 2 گروه می‌باشد. در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

نوع افقی (کف)

این دسته‌بندی شامل 3 نوع فاصله­گذار است که به شرح زیر می‌باشد:

هارد فیکس

مناسب‌ترین قطعه برای استفاده در سطوح افقی کارهای سنگین، هارد فیکس بوده که میلگرد با قطر 32 میلی‌متر و بار نقطه‌ای 350 کیلوگرم را پشتیبانی می‌کند. اسپیسر Hardchair مدل 50 یکی از نمونه‌های مستحکم در این مدل بوده که استفاده از آن برای انواع کف‌های پرتراکم مناسب است.

برای استفاده از این قطعه باید سایز میلگرد حداقل 14 میلی‌متر باشد. این محصولات عمدتا برای ساخت پوشش بتنی در کف‌های سنگین مثل تیر، شناژ، فونداسیون‌ها و کف‌ساز صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فاصله‌گذار دارای 2 شاخک قفل‌کن است که به‌راحتی سایزهای متفاوت میلگرد را دورن خود جای داده و آنها را حفظ می‌کند.

از دیگر نمونه‌های پرکاربرد آن می‌توان به اسپیسر Hardchair 75 اشاره کرد. جای‌گذاری این فاصله‌گذار به‌ صورت عمودی در زیر میلگردها می‌باشد. لازم به ذکر است عددی که در کنار اسپیسر هارد فیکس نوشته می‌شود در واقع نشان‌دهنده پوشش بتنی آن بوده و هر کدام نیز از سایزهای متفات میل‌گرد پشتیبانی می‌کنند. به‌عنوان مثال؛ اسپیسر Hardchair 30؛ دارای پوشش تنی 30 بوده و میلگردهای با قطر 12 تا 32 را ساپورت می‌کند. پس در حین خرید به این نکات دقت کنید.

ماکسیچیر

برای سازه‌های نیمه‌سنگین باید از  فاصله‌گذارهای موجود در این دسته برای ایجاد پوشش بتنی در تیرها، شناژها پوترها و … استفاده کرد. بار نقطه‌ای که این قطعه تحمل می‌کند حدود 180 کیلوگرم بوده و همچنین از میل‌گردهای بین 8 تا 22 میلی‌متر پشتبانی می‌کند. اسپیسر Maxichair مدل 25 یکی از نمونه‌های موجود در این گروه است.

نوع مینی فیکس

یکی از مدل‌های ارزان و پرمصرف موجود در بازار که برای استفاده در انواع سقف‌ها و کف‌های ساخته‌شده از میلگردهای سبک مانند سقف‌های عرشه‌پولادی، سقف کامپوزیت و قطعات پیش‌سخته مناسب است فاصله‌گذار مینی فیکس می‌باشد.

کوچک‌ترین مدل تولید شده از آن اسپیسر Fixchair مدل 25 بوده که برای سازه‌های کاملا سبک مناسب است. از نظر میزان استفاده از این قطعات، نوع مینی بیشترین کاربرد را دارند. زیرا از نظر قیمت به‌ صرفه بوده و برای میلگردهایی با قطر 6 تا 14 میلی‌متر مناسب هستند.

یکی از انواع آن اسپیسر Fixchair 30 بوده که بسیار پرکاربرد است. این قطعات تحمل بار نقطه‌ای حدودا 35 کیلوگرم را دارند. محل قرارگیری آنها نیز مانند موارد قبل در زیر میلگرد، به ‌صورت عمودی می‌باشد.

یو فیکس

این اسپیسر دارای نیشمن‌گاه کرسی بوده و از این جهت شاخک‌های قفل‌کن میلگرد در آن تعبیه نشده است. به‌همین دلیل امکان قرار دادن سایزهای متفات میلگرد درون آن وجود دارد. البته استفاده از آن بیشتر برای سازه‌های متوسط است، زیرا تنها تحمل بار نقطه‌ای 200 کیلوگرم را دارد.

دابل فیکس

برای استفاده در سقف‌های بتنی که ضخامت نسبتا بالا دارند استفاده از این فاصله‌گذار کاربرد دارد.

ساید فیکس

از آنجایی که تحمل وزن این فاصله­ گذارها 200 کیلوگرم بوده و میلگردهایی با ضخامت 12 تا 25 میلی‌متر را ساپورت می‌کند استفاده از آن برای تیرها و کف‌های نیمه‌سنگین مناسب است.

فلت بار

برای استفاده در محل تقاطع 2 میلگرد یا فضاهای نرم از اسپیسر فلت‌بار استفاده می‌شود. میلگرد مناسب آن دارای ضخامت 8 تا 16 میلی‌متر است.

فلت فیکس

 این نوع فاصله‌گذار به ندرت مورد استقاده قرار می‌گیرد. زیرا امکان ضعیف کردن صفحه تخت زیرین با استفاده از آن بالا می‌رود.

نوع دیواری (عمودی)

 از محبوب‌ترین فاصله‌نگه‌دارهای بتن می‌توان به اسپیسر Wheelbar مدل 50/10-20 اشاره کرد که به آن نوع چرخی نیز گفته‌ می‌شود. به‌طور کلی  اسپیسرهای دیواری به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند.

ویل فیکس

قابل استفاده در سطوح عمودی بوده و می‌تواند بین 15 تا 100 میلی‌متر پوشش بتنی ایجاد کند.

کیج فیکس

برای استفاده در سطوح عمودی سنگین از این قطعات استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای آن ایجاد پوشش بتنی برای میلگرد، نسبت به خاک می‌باشد.

ویل سان

در اصطلاح به ویل سان، نوع خورشیدی نیز گفته می‌شود. برای سطوح عمودی با وزن متوسط قابل استفاده بوده و مهم‌ترین ویژگی آن نداشتن دندانه‌های خارجی است.  

قیمت انواع اسپیسر

همان‌طور که در قسمت فوق خواندیم قیمت انواع پلاستیکی نسبت به سایر آنها ارزان‌تر بوده و خرید آن می‌تواند مقرون به‌صرفه باشد. برای خرید این مقاطع نباید تنها فاکتور مد نظرتان قیمت باشد بلکه کیفیت این محصولات نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وظیفه اسپیسر، بالا بردن مقاومت سازه است اما اگر خود محصول از کیفیت و کارایی خوبی برخوردار نباشد استفاده از آن بیهوده است. به‌ همین دلیل باید تولیدکننده­ای را پیدا کنید که علاوه ‌بر قیمت مناسب، قطعات مرغوبی را به بازار عرضه کند.

بعد از مطالعه و شناخت کافی از انواع این قطعات، برای خرید مناسب‌ترین قطعه که برای سازه شما بهترین است می‌توانید از شرکت همگرایان تولید (کپکو) که سال‌ها تجربه در زمینه تولید این قطعات دارد کمک بگیرید. شماره تماس شرکت عبارت است از 021-89331، 021-88925903 . همچنین امکان خرید از طریق وب‌سایت مجموعه برای شما فراهم می‌باشد.

جمع‌بندی

اسپیسر یک فاصله‌‌گذار بتن است که برای جلوگیری از آسیب و زنگ‌زدگی میلگرد در انواع سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فاصله‌گذار از نظرج جنس و نوع کاربرد به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. از نظر جنس شامل انواع پلاستیکی، بتنی و فلزی بوده که هرکدام مزایای خاصی دارند. کاربرد این فاصله‌گذار نیز آنها را به 2 دسته افقی و عمودی یا کف و دیواری تقسیم کرده است.

از انواع این زیر دسته‌ها می‌توان به انواع کف هارد فیکس، ماکس فیکس، مینی فیکس و همچنین فاصله‌گذارهای دیواری ویل بار، ویل سان، ویل فیکس و … اشاره کرد.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*