2 نوع درز پر کن ماستیک قیری و مشخصات و کاربرد آنها

پس از گذشت چندین سال، حتی مصالح مستحکم و بادوامی مانند بتن هم با ترک‌خوردگی‌هایی روبه‌رو می‌شوند. اگر درز و ترک‌‌های حاصل از انبساط بتن پر و ترمیم نشود، با خود فرسایش‌های بیشتری را به همراه می‌آورد. اما چگونه می‌توان ترک‌های بتن را ترمیم کرد؟ اگر تصمیم به رفع درزهای ایجاد شده بر روی بتن و دیگر سطوح هستید، بهتر است با پوشش‌های محافظتی بر پایه قیر و افزودنی بتن کاربرد آن‌ها آشنا شوید. این پوشش‌ها که محصولاتی جدید در عرصه مواد آب‌بندی به‌شمار می‌روند، با استفاده از مواد منحصربه‌فرد خود، از ورود رطوبت به داخل بتن جلوگیری می‌کنند. اگر به دنبال روشی برای ترمیم بتن و آشنایی با ماستیک قیری هستید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 درز پر کن قیری چیست؟

همان‌طور که از اسم درز پر کن قیری مشخص است، نوعی لایه پوششی از جنس قیر محسوب می‌شود که برای پر کردن درز و ترک‌ها بکار می‌رود. این ماده با ایجاد لایه‌ای محافظتی به صورت دائم، از ورود رطوبت و آب به داخل سطوح جلوگیری می‌کند. ماستیک قیری به‌طور کلی در محافظت از سازه‌های بتی، سطوح فلزی، آجری، آسفالت و … کاربرد دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ماستیک‌‌ها از مواد متنوع مانند پلیمرهای تشکیل می‌شوند؛ اما در این مطل ما با درز پر کن‌هایی از مشتقات قیر که با برخی پودرهای معدنی ترکیب شده‌اند و بافتی چسبنده و رقیق‌تر به خود گرفته‌اند، کار داریم . ماستیک‌ها به دسته‌های گسترده‌ای تقسیم می‌شوند، اما درزگیرهای قیری تنها به دو دسته تقسیم می‌شوند. در بخش بعدی با ما همراه باشید و انواع ماستیک‌های قیری را از دست ندهید.

 

انواع ماستیک‌های قیری

در دنیای متنوع ماستیک‌ها، درز پر کن‌های قیری هم از جایگاه منحصربه‌فرد خود برخوردار هستند. این نوع ماستیک‌های پرکاربرد به‌طور کلی به دو دسته سرد و گرم تقسیم می‌شوند. این دو دسته که با ماستیک‌های قیری سرد اجرا و گرم اجرا هم شناخته می‌شوند، در نوع اعمال و اجرا تفاوت پیدا می‌کنند. قبل از خریداری این ماستیک‌ها، باید در ابتدا عوامل موثر در محیط مانند میزان دمای محیط، عمودی یا افقی بودن فضا و درزها را سنجیده، سپس ماستیک مورد نظر خود را انتخاب کنید. در ادامه بیشتر با این دو نوع ماستیک آشنا می‌شویم، پس با ما همراه باشید و در خصوص ماستیک‌های قیری گرم اجرا و سرد اجرا اطلاعات مفیدی کسب کنید.

ماستیک قیری سرد اجرا

ماستیک قیری سرد اجرا نوعی چسب الاستیک بوده که از لاستیک بیوتمن تولید می‌شود. هیچ نگران اعمال این نوع ماستیک نباشید؛ درزگیر سرد به صورت طبیعی خشک می‌شود و شره نمی‌کند؛ همچنین پس از اعمال از مقاومت بالایی در برابر حرارت و دیگر شرایط جوی برخوردار می‌شود. درز پر کن قیری سرد اجرا، معمولا در تمام درزهای افقی و عمودی کاربرد دارد و حتی در درزبندی کانال‌های آبرسانی هم استفاده می‌شود. چهره‌های دیگر این ماستیک را می‌توان در میان درز‌های بتن پیاده‌رو، پل‌ها، سقف‌ها و آسفالت‌ها مشاهده کنید. 

بطور کلی‌ درزگیرهای قیری سرد اجرا چسبندگی مناسبی به سطوح بتنی، سیمانی و فلزی داشته و برای پر کردن درزهای آن‌ها کاربرد دارند. این نوع درز پر کن، از توانایی تحمل دمایی در بین 5- تا 70 درجه سانتی‌گراد برخوردار است. همانطور که اشاره شد این محصول در اکثر شرایط جوی استفاده می‌شود؛ این موضوع باعث شده که این محصول در مجاورت آب با مشکلی همراه نشده و در زیر آب دریا هم کاربرد داشته باشد.

مزایای ماستیک سرد اجرا

حال که شناختی کلی با ماستیک سرد اجرا کسب کردیم، خالی از لطف نیست که نگاهی بر مزایای این حصول داشته باشیم و با ویژگی‌های مثبت و کاربردی آن آشنا شویم: 

  • قیمت مقرون ‌به‌صرفه نسبت به باقی ماستیک‌ها
  • اعمال آسان، نسبت به درز پر کن گرم اجرا
  • ماستیکی آماده و بدون نیاز به اعمال حرارت 
  • برخورداری از فیبرهای غیر آزبستی در راستای جلوگیری از شره شدن هنگام اعمال

روش استفاده از ماستیک سرد اجرا

ماستیک سرد اجرا به دلیل برخورداری از مواد تشکیل‌دهنده قیر، رزین‌های امولسیون و پودرهای معدنی، از چسبندگی بالایی برخوردار است‌؛ از طرف دیگر این محصول به دلیل فرمولاسیون خاص خود، در هنگام اعمال از دارای فرمی نرم و حالت‌پذیر است. از همین رو جهت استفاده از ماستیک قیری سرد اجرا، کافی است که این محصول را در میان ترک‌ و سطوح استفاده کنید تا فرم نرم آن سفت شده و از چسبندگی قدرتمندی برخوردار شود.

ماستیک قیری

ماستیک قیری گرم اجرا

در روش استفاده از میان انواع درز‌ پر کن‌ قیری، نوع دیگری به نام ماستیک گرم اجرا هم وجود دارد. این ماده همانند نمونه سرد خود، یک درزگیر الاستیک به‌شمار رفته و از لاستیک بیتومن تشکیل شده است. برای مصرف ماستیک گرم، در ابتدا باید آن را تا میزانی که روان و جاری شود، گرم کنیم. حداکثر دمایی که ماستیک گرم اجرا در آن کاربرد دارد، 190 درجه سانتی‌گراد است. اجرا ماستیک گرم در این دما باعث شده که پس از اجرا از مقاومت بالاتری نسبت به ماستیک سرد برخوردار باشد. این نوع درزگیر هم مانند ماستیک سرد اجرا در برابر رطوبت مقاوم بوده و در دریا و فاضلاب هم استفاده می‌شود. این نوع ماستیک به دلیل انعطاف‌پذیری بالا، برای سطوح مختلفی مانند بتنی، چوبی و آهنی مناسب است‌. 

دقت داشته باشید که حتما قبل از مصرف ماستیک سرد یا گرم، سطوح را به صورت کامل خشک کرده و به درستی آن را از وجود هر گونه ذره معلقی تمیز کنیم. همچنین ماستیک گرم اجرا باید قبل از استفاده، در مخزن‌هایی جهت گرم کردن ریخته شوند و در دمایی بین 140 تا 190 درجه سانتی‌گراد حرارت داده شود. پس از چند دقیقه گرما دادن ماستیک، هنگامی که حالت روانی به خود گرفت وقت استفاده از آن رسیده است. حتما دقت کنید حرارت به بیش از 190 درجه افزایش پیدا نکنید تا کیفیت ماستیک با آسیب روبه‌رو نشود.

مزایای ماستیک گرم اجرا

همانطور که بنظر می‌رسد، ماستیک گرم اجرا هم با مزایای خاص خود همراه است. اگر به ویژگی‌های مثبت این نوع درز پر کن قیری علاقه‌مند هستید، در ادامه این بخش با ما همراه باشید.

  • برخورداری از قیمت مناسب و مقرون به‌صرفه
  • برخورداری از اجرا آسان
  • ایجاد نکردن آلودگی در مجاورت آب
  • کاربرد گسترده در کف سازه‌های آبی

روش استفاده از ماستیک گرم اجرا

برای استفاده از ماستیک گرم اجرا تنها کافی است که محصول را حرارت دهید تا به فرم طبیعی ماستیک دربیاید. سپس ماده را در میان ترک‌ها تزریق کرده تا خشک شود. پس از خشک شدن کامل ماده لاستیکی، چسبندگی‌ای را بین سطوح ایجاد می‌کند که توانایی مقاومت در برابر تنش‌ها را داشته باشد.

به عنوان جمع‌بندی باید اشاره کنیم که در این مطلب با انواع درز پر کن‌های قیری آشنا شدیم و گذری بر کاربرد آن‌ها داشتیم. اگر به دنبال خرید ماستیک‌های باکیفیت هستید، بهتر است با شرکت کپکو آشنا شوید. شما با استفاده از این شرکت دانش‌بنیان می‌توانید ماستیک‌های قیری با کیفیتی مانند محصول Capflex C و محصول Capflex H را در بخش محصولات انتخاب کرده و خریداری کنید. اگر در خصوص تصمیم خرید خود مطمئن نیستید، با برقراری ارتباط با شماره تماس 02189331، با پشتیبانان این مجموعه صحبت کرده و از قیمت محصول اطمینان کسب کنید. پس اگر قصد خرید ماستیک قیری دارید، تردید نکنید و همین حالا سفارش خود را ثبت کنید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*