انواع ملات ترمیمی و کاربرد آن ها و همچنین مقایسه چسبندگی و روش اجرای آن ها

اگر دارای یک سازه بتنی هستید یا اینکه قصد دارید از آن برای ساخت یک سازه بهره ببرید، باید بدانید این محصول ساختمانی در برابر بسیاری از شرایط، از خود مقاومت و استحکام زیادی نشان می‌دهد. البته هر ماده‌ای تا حد خاصی دارای استحکام است؛ به همین دلیل می‌توان گفت امکان خرابی این محصول هم وجود دارد. با توجه به چنین مسائلی می‌توانید برای کار‌های ترمیم و باز‌سازی سازه‌هایی که این جنس را دارند، از ملات ترمیمی بتن بهره ببرید. برای انجام این کار لازم است ابتدا انواع مختلف مواد ترمیمی را شناسایی کنید.

استفاده مناسب از ملات ترمیمی

زمانی‌که سازه بتنی‌تان دچار خرابی شد، باید آن را تعمیر کنید؛ در صورت وخیم‌نبودن اوضاع، می‌توانید به ترمیم بخش‌های خراب‌شده بپردازید. هر سازه دارای عمر مفیدی است که پس از سپری‌شدن آن، دیگر نمی‌توان از سازه به‌طور مناسب استفاده کرد. انجام چنین کاری باعث می‌شود که به عمر مفید سازه افزوده شده و بتوانید به بهترین شکل و در طولانی ‌مدت آن را مورد استفاده قراردهید. از آنجایی‌که ممکن است هر گونه آسیبی به یک ساختمان بتنی برسد، باید ملات ترمیمی را به‌ صورتی انتخاب کنید که دیگر چنین مشکلی رخ ندهد.

انواع، کاربرد و میزان چسبندگی هر نوع ملات ترمیمی

زمانی‌که قصد دارید از چنین محصولاتی استفاده کنید، ابتدا باید عامل خرابی را سنجیده و آن را بررسی کنید؛ انجام این کار اهمیت بسیاری دارد. عواملی مانند خوردگی، انواع اسید‌ها، وجود مشکل در زمان ساخت، وجود سولفات یا حتی قلیایی‌شدن می‌توانند از عواملی باشند که در ایجاد خرابی یک سازه تاثیر مستقیم دارند.

برای اینکه بتوانید نوع این مواد ترمیمی را انتخاب کنید، باید ابتدا این موضوع را در‌نظر داشته باشید که سازه‌تان با کدامیک از عوامل نام‌برده، خراب شده است. در صورتی‌که به این موضوع دقت نکنید و آن را مورد توجه قرار ندهید، ممکن است باز هم بتنی که در اختیار دارید، بر‌اساس همان عامل معیوب شود.

ویژگی­های متفاوت در انواع ملات­های ترمیمی

هر نوع ملات ترمیمی، از لحاظ چسبندگی با مدل دیگر تفاوت دارد. برای اینکه با این محصولات آشنا شوید، ابتدا لازم است نام آن‌ها را بدانید! در کل ملات‌ها به 2 دسته چسبی و پودری تقسیم می‌شوند. زمانی‌که هرکدام را آنالیز کنید، می‌توانید بر‌اساس نیاز خود بهترین نوع را برگزینید. در این بخش قصد داریم ملات SoftCoat، SoftCoat RP و چسب MO40 را بررسی کنیم.

2 مدل اولی که نام برده شد، حالت پودری داشته و می‌توان آن‌ها را در یک دسته قرار داد؛ دلیل آن هم خاصیت فیزیکی‌شان است. هرکدام از آن‌ها به اندازه‌ای مقاوم هستند که میزان نفوذ‌پذیری‌شان در حداقل‌ترین حالت ممکن قرار دارد. نوع بعدی هم که حالت چسبی و مایع دارد، بر پایه پلیمر آبی است.

ملات SoftCoat

برای اینکه بتوانید ملات ترمیمی SoftCoat را در میان انواع ملات ترمیمی به‌کار بگیرید، باید ویژگی‌های آن را شناخته و مزایای این ماده را در زمان استفاده به یاد آورید. حالت فیزیکی این محصول به‌صورت پودری بوده که رنگ طوسی یا خاکستری دارد.

این پودر استحکام بالایی دارد؛ دلیل این ویژگی را می‌توان در میزان چسبندگی زیاد جست‌و‌جو کرد. برای اینکه بتوانید پودر SoftCoat را برای تعمیر بتن استفاده کنید، باید ابتدا آن را در یک مایع مخلوط کنید تا حالت خمیری به‌دست بیاید. آب، بهترین گزینه برای به‌دست‌آوردن این خمیر است.

چنانچه سطح بتنی که در‌نظر دارید دارای خلل یا فرجی است، می‌توانید چنین خمیری را روی سطح زده و آن را پر کنید. کارایی این ملات، به همین بخش محدود نشده و می‌توان آن را برای تعمیر بتون‌هایی که از پیش تنیده یا مسلح شده‌اند هم استفاده کرد.

اگر سازه‌تان در محلی قرار دارد که ممکن است سولفات یا کلراید به آن برخورد داشته باشد، بهتر است این محصول را به‌عنوان یک روکش کلی، روی سطح کار بکشید. با توجه به اینکه این پودر حالت انقباضی ندارد، دوام آن بسیار بالا است.

چسب MO40

اگر قصد دارید بتن خود را آب‌بندی کرده یا آن را تعمیر کنید، می‌توانید از محصولی به نام چسب بتن MO40 استفاده کنید. بهتر است از دیگر کارایی‌های این محصول غافل نشوید؛ چرا که با حالتی که دارد می‌توان آن را برای زیر‌کار رنگ یا به ‎عنوان چسب کاشی هم بکار برد.

در بخش قبل گفته شد که می‌توان برای ایجاد خمیر از پودر SoftCoat، از آب استفاده کرد. اما اگر بخواهید ملاتی با چسبندگی بسیار بالا‌تر ایجاد کنید، این نوع ملات ترمیمی به شما توصیه می‌شود. این چسب هم برای مخلوط‌کردن با پودر دیگر و هم به‌صورت تک قابل کاربرد است.

برای شرح مشخصات فیزیکی آن می‌توان گفت حالتی مایع داشته و به رنگ سفید است. اگر سازه بتنی‌تان در جایی قرار دارد که رطوبت در آن زیاد است، بهتر است چنین چسبی را برای اعمال تعمیر یا ترمیم روی آن به‌کار ببرید.

این محصول می‌تواند سبب یکنواختی بتن و همچنین ملات مورد‌نیاز برای کار‌های تعمیری آن شود. برای تهیه آن، می‌توانید به شرکت همگرایان تولید ( کپکو ) مراجعه کنید. محصولاتی که از این شرکت تولید می‌شوند، خالص بوده و دارای کیفیت بالایی هستند. 

این محصول با پایه رزینی که دارد، هم خود دارای چسبندگی بالایی بوده و هم می‌تواند چسبندگی را به دیگر مواد اضافه کند. چسب mo40 برای موارد ترمیم موضعی هم بسیار مناسب است. از آنجایی‌که به شکل آماده است، لازم نیست برای درست‌کردن آن زمان زیادی را صرف کنید!

ملات SoftCoat RP

این ملات ترمیمی از سافت‌کت همان کارایی را دارد. شکل فیزیکی آن هم همانند SoftCoat است. بودن این پودر بر پایه سیمان پرتلند، می‌تواند استحکام آن را تا حد زیادی فراهم کند. ملات ترمیم کننده بتن SoftCoat RP، درون خود یدکلراید نداشته و حالت جمع‌شوندگی را هم ندارد.

برای بررسی این محصول از نظر چسبندگی باید گفت در سطح بالایی قرار دارد؛ همین ویژگی باعث می‌شود دوام آن تا حد زیادی افزایش پیدا کند. اگر قصد دارید سطح بتنی کرم‌خورده را ترمیم کنید، می‌توانید چنین مدلی را مورد استفاده قرار دهید.

یکی از مباحث مهم در زمان تهیه بهترین ملات ترمیمی، در نظر‌گرفتن قیمت آن است. برای اینکه بتوانید هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش داده و نوعی را انتخاب کنید که از لحاظ نرخ برایتان به‌صرفه باشد، باید قیمت ملات را در اندازه زیاد تخمین بزنید. انجام این کار زمانی واجب می‌شود که سطح کارتان وسیع باشد.

اگر بخواهید آب‌بندی‌های سطحی را اجرا کرده و با این کار زیر‌سازی درستی انجام دهید، بهترین محصول برایتان ملات SoftCoat RP است.

اقدامات لازم پیش از استفاده انواع ملات

یکی از کار‌هایی که باید پیش از زدن خمیر SoftCoat یا چسب MO40 انجام دهید، این است که سطح کار را از هرگونه آلودگی پاک کنید. اگر کوچک‌ترین آلودگی یا گرد‌و‌غبار روی سطح مورد‌نظر وجود داشته باشد، می‌تواند دوام محصول را تا حد زیادی کاهش داده و حتی سبب از‌بین‌رفتن آن شود.

چنانچه زائده خاصی روی کار وجود دارد، باید آن را با استفاده از ابزار مناسب پاک کرده و بردارید. اگر قصد دارید ملات ترمیمی را در سمت راست بزنید، بهتر است شیار‌هایی را روی سطح مورد‌نظر در جهت مختلف ایجاد کنید. انجام این کار باعث می‌شود که خمیر یا چسب به بهترین شکل ممکن در شیار‌ها جای گرفته و در این فضا ماندگار شود.

شیوه اجرای ملات های SoftCoat و SoftCoat RP و همچنین چسب MO40

این 2 محصول را می‌توان به یک شکل به‌صورت خمیر در آورد؛ اما تفاوت آن‌ها در میزان پودری است که با آب مخلوط می‌شود. ابتدا باید مقداری آب را درون میکسر ریخته و کم‌کم پودر را به آن اضافه کنید تا خمیری یکدست برایتان حاصل شود.

برای به‌کار‌گیری خمیر، باید سطح کار را تمیز کرده و از یک پرایمر یا زیر‌ساز همچون چسب MO40 استفاده کنید. این محصول به این منظور زده می‌شود که سطح مورد‌نظر را آب‌بند کند. پیش از اینکه چسب خشک شود، باید ماله‌کشی خمیر را انجام دهید.

نحوه خرید ملات های دسته SoftCoat و چسب MO40 از کپکو

شرکت همگرایان تولید ( کپکو ) یکی از شرکت‌هایی است که در این زمینه تخصص کافی را داشته و بنا به نیاز مشتریان، بهترین محصول را ارائه می‌دهد. اگر قصد تهیه یکی از این محصولات را دارید، می‌توانید علاوه‌ بر خرید اینترنتی، شماره تماس 02189331 را هم به‌خاطر سپرده و از آن در مواقع لازم استفاده کنید.

نتیجه گیری

چنانچه دارای سازه، ستون یا هر چیز دیگری هستید که بتنی است و سطح آن خراب شده، می‌توانید از موادی استفاده کنید که کار‌تان را برای تعمیر و ترمیم راحت کند. این مواد، ملات ترمیمی نام دارند که دارای انواع مختلفی هستند. هرکدام از این محصولات ویژگی خاص خود را دارند.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*