از بتن پلیمری چه میدانیم و در چه جاهایی استفاده می شود؟(2023)

بتن پلیمری یا همان بتن اصلاح‌شده در صنایع ساخت‌وساز بسیار پرکاربرد است. در ساختار این بتن‌ها از مونومر استفاده می‌شود.

در واقع بتن اصلاح شده با لاتکس، با استفاده از مخلوطی از بتن استاندارد و افزودنی بتن که ترکیبی از آب و پلیمر می‏باشد تشکیل می‏شود. این مخلوط بتن با ترکیبی که از سیمان هیدراته و فیلم پلیمری در سرتاسر مخلوط تشکیل می‏دهد باعث می‏شود تا بتن به سرعت عایق رطوبتی و استحکام را ایجاد کند.در ادامه این مطلب می‌توانید با این محصول بیشتر آشنا شوید.

بتن پلیمری چیست؟

در بتن‌‌های پلیمری از خواص ترکیبات پلیمری استفاده شده و پلیمرهای آلی به مخلوط بتن افزوده خواهند شد. این پلمیرهای آلی توسط واکنش پلیمریراسیون مونومر‌ها را تشکیل می‌دهند. اشباع مونومر جزء آخرین روش‌های کاهش تخلخل بوده و باعث افزایش مقاومت مخلوط بتنی می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید پلیمر به حالت محلول در آب تولید می‌شود و به آن لاتکس می‌گویند. تنوع لاتکس‌ها زیاد بوده و فقط آن لاتکس‌هایی که برای سیمان پرتلند فرموله می‌شوند، برای تهیه ملات مناسب خواهند بود. هر لاتکس دارای کوپلیمرهای مختلف بوده و با استفاده از مونومرهای گوناگون مانند بوتادین، استایران و اکریلیک تولید می‌شود.

می‌توان گفت لاتکس‌ها برای بهبود خواص بتن بسیار مناسب هستند. لاتکس‌ها، باعث افزایش مقاومت خمشی،‌ مقاومت کششی،‌ سایش، مقاومت در برابر چرخه یخ زدن و آب شدن و … خواهند شد. همچنین این مواد باعث می‌شوند تا نفوذپذیری، جمع‌شدگی مخلوط بتنی و … کاهش یابد.

کاهش مدول الاستیسیته نیز از اثرات این لاتکس‌ها بوده و در ملات سبب کاهش تنش می‌شود و میل بتن‌ها به ترک خوردن کاهش خواهد یافت.

انواع بتن پلیمری

انواع بتن پلیمری به بتن‌ هاي پليمري حالت جامد و انواع بتن ‌هاي پليمري حالت غير جامد تقسیم‌بندی می‌شود. این بتن‌ها دارای کاربردهای گسترده‌ای در صنعت ساخت‌وساز هستند. که با افزودنی هایی همچون محصول CapcoBond PVA دارای کاربرد بیشتری خواهند بود.

بتن پلیمری جامد

بیشتر مواد و مصالح طبیعی به‌ سبب داشتن ناپیوستگی‌هایی در سطح و دارابودن ترکیبات به‌ خصوص مقاومت لازم برای تحمل تنش را نداشته و نیازمند مواد دیگری برای قوی‌تر شدن هستند. هدف از بهبود این بتن‌ها، ساخت مصالحی با مقاومت بالا بوده تا بتواند علاوه ‌بر وزن پایین در حفظ مقاومت در دماهای بالا و پایین نیز مؤثر باشد.

یکی از مصالحی که برای ساخت مصالح با مقاومت بالا استفاده می‌شود، پلیمر است که در نتیجه بتن پلیمری از آن تولید می‌شود. موارد مصرف این بتن در ساختمان‌های مسکونی، ساخت پانل، نصب رادارها، ساخت آنتن و … خواهد بود. در ادامه به مشخصات این بتن در حالت جامد اشاره شده است.

  • معماری زیبا
  • سبک بودن
  • مقاومت در برابر مواد تجزیه‌کننده
  • مقاومت در برابر شرایط جوی گوناگون

بتن پلیمری غیرجامد

بتن‌‌های پلیمری غیرجامد بر اساس فرایند پلیمریزاسیون تولید خواهند شد. زیرا بتن پلیمری غیر جامد را از بتن اصلاح‌شده با پلیمر ساخته‌اند که دارای انواع گوناگونی است و نیاز به ترمیم داد. در ادامه به این موارد اشاره شده است.

انواع بتن های پلیمری

۱. بتن پلیمری تزریقی (PIC)

بتن پلیمر تزریقی از بتن‌های پیش‌ساخته تهیه شده و در کوره و وسایل گرمایشی الکترونیکی خشک خواهد شد. مراحل و نحوه ساخت بتن پلیمر تزریقی به شرح زیر است:

  1. حذف هوا در سلول‌های باز توسط وکیوم
  2. پخش­شدن یک مونومر با ویسکوزیته پایین
  3. پلیمریزه­شدن با استفاده از تابش اشعه، گرما یا مواد شیمیایی

مونومرهای مورد استفاده در این روش شامل اکریلونیتریل، متیل متاکریلات، تیبوتیل استایرن و سایر مونومرهای ترموپلاستیک خواهد بود. مونومرهایی که در مخلوط بتنی بارگذاری می‌شوند، توسط آب­وهوایی که فضای خالی و متخلخل را اشغال کرده‌اند، محدود خواهند شد.

۲. بتن سیمانی پلیمری

بتن پلیمری

بتن سیمانی پلیمری از مخلوط سیمان، سنگریزه، آب و مونومر تشکیل شده است. این ترکیب را در قالب می‌ریزند و سپس آن را خشک کرده و فرایند پلیمریزاسیون روی آن انجام می‌شود. برخی از مونومرهایی که در این فرآیند استفاده می‌شود، عبارتند از کلرید وینیل دنت، پلاست ـ استایرن، اپوکسی استایرن و فوران.

باید بدانید که این مونومر‌ها چندان قوی نیستند و بتنی که در این حالت تولید می‌شود، ضعیف‌تر از بتن‌های پلیمری دیگر است. در بتن سیمانی پلیمری مواد طبیعی با سیستم‌های آب‌رسانی سازگار نیستند و ممکن است در برخی زما‌ن‌ها در هیدراته­شدن سیمان تداخل ایجاد شود.

در برخی از موارد بتن پلیمری با استفاده از اختلاط الکل فورفوریل و آنیلین هیدرور کلراید ساخته می‌شود. ویژگی‌های این مواد عبارتند از:

  • نفوذپذیری کم
  • عدم انقباض
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی
  • مقاوم در برابر ارتعاش
  • مقاوم در برابر کشش محوری

۳. بتن پلیمری معمولی

این محصول دربردارنده سنگریزه‌هایی است که از چسب پلیمری به‌ جای سیمان جهت چسباندن آن‌ها به یکدیگر استفاده شده است. شرکت همگرایان تولید (کپکو) ارائه‌کننده انواع محصولات ساختمانی بوده و در زمینه عرضه این محصول و دیگر مصالح ساختمانی و اجرای آنها، تخصص ویژه‌ای دارد و تولیدات خود را طبق آیین‏نامه ACI تولید می­نماید. برای تهیه این محصولات، می توانید با شماره تماس 021-89331ارتباط برقرار کنید.

روش اصلی جهت تولید بتن پلیمری به‌ حداقل رساندن حجم حفره‌هاست تا دانه‌ها به‌راحتی به یکدیگر بچسبند و نزدیک شوند. این کار را می‌توان با دانه‌بندی صحیح و مخلوط سنگریزه‌ها به‌ منظور افزایش تراکم و کاهش فاصله حفره‌ها انجام داد. همچنین می‌توان از محصولاتی همچون افزودنی محصول CapcoBond AR و CapcoBond PVA استفاده کرد تا ذرات بتن به ‌صورت قوی‌تری به ‌یکدیگر اتصال پیدا کند.

قیمت افزودنی این محصول به توجه به نوسانات بازار متفاوت بوده و می‌تواند کاهش یا افزایش یابد.

۴. بتن پلیمر ـ گوگرد

این محصول از مخلوط بتن‌های گوگردی تولید شده و ویژگی‌های آن با استفاده از مواد پلیمری و افزودنی مانند محصول CapcoBond AR بهبود یافته است.

نکات مهم درباره ترکیبات بتن پلیمری

مصالح مصرفی برای ساخت بتن پلیمری شبیه به بتن‌های معمولی بوده و تنها ترکیب لاتکس به آن اضافه می‌شود. البته می‌توان افزودنی های دیگری نیز به آن اضافه کرد. لاتکس‌ها را بر اساس نوع بار الکتریکی به سه گروه تقسیم می‌شوند.

  • کاتیونی
  • آنیونی
  • غیریونی (بدون بار)

نکته: لاتکس‌های کاتیونی و آنیونی برای استفاده از آنها با سیمان مناسب نخواهند بود. زیرا این مواد پایداری مناسبی را ندارند. به‌ همین جهت باید از لاتکس غیر‌یونی استفاده کرد. به‌ طور معمول لاتکس‌هایی که در ساخت­و‌ساز مورد استفاده قرار گرفته‌اند، شامل مونومرهای اتیلن، اکریلات اتیل و ایستروینیل،لاتکس تک‌پلیمر استات‌وینیل، لاتکس کوپلیمر اکریلات‌اتیل و لاتکس کوپلیمر استایرن بوتادین بوده‌اند.

تمامی این محصولات ویژگی‌های ضدکف باید داشته باشند. زیرا لاتکس‌ها با تولید حباب هوا، اثر منفی بر خواص این مونومرها می‌گذارد. پلیمرهای دارای کلرید، نمی‌توانند در بتن پلیمری مورد استفاده قرار گیرند. زیرا در محیط قلیایی بتنی، کلریدها آزاد شده و باعث می‌شود تا میلگردها دچار خوردگی شوند.

مونومرهای استفاده شده در این شرایط و در این گروه شامل کلراید و وینی‌لیدین هستند که در انتخاب نوع و مقدار لاتکس تأثیرگذار است و در برخی موارد باید در محیط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار بگیرد. مقدار مناسب لاتکس‌ها در بتن پلیمری باید بین 8 تا 20 درصد باشد.

اگر میزان این اعداد مقدار کمتر یا بیشتر شود باعث می‌شود تا اثر نامطلوبی بر روی محصول بگذارد. بتن پلیمری زمانی که با آب در تماس است، خواصش کاهش می‌یابد. ازجمله این خواص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت کششی
  • مقاومت فشاری
  • مقاومت خمشی

توصیه می‌شود در مناطق و مکان‌هایی که به‌ طور مستمر در معرض آب هستند، از این محصول استفاده نشود.

جمع‌بندی

شرکت همگرایان تولید (کپکو)، از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را آغاز کرده و در ارائه خدمات و محصولات باکیفیت، در حیطه تولید مواد افزودنی بتن سنگین، اعم از انواع روان‌کننده بتن و ابر روان­ساز بتن، انواع اسپیسرها، نوارهای واتراستاپ، رزین‌های پلی کربوکسیلات و بتن های پلیمری مانند پلیمر پلی وینیل استات فعالیت دارد.

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با بتن پلیمری و انواع آن آشنا کنیم. همان‌طور که ذکر شد بتن پلیمری در صنعت ساخت‌وساز کاربرد فراوانی داشته و برای افزایش کیفیت آن از مخلوط سیمان، سنگریزه‌ها و مونومر‌های مخصوص استفاده می‌شود.

شما عزیزان می‌توانید جهت سفارش محصول با  شماره تماس 021-89331 ارتباط برقرار نمایید و برای کسب اطلاعات بیشتر در حیطه قیمت مواد افزودنی به سایت https://www.capco.co.ir  مراجعه کنید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*