الزامات انبار کردن مصالح بتن و افزودنی روان کننده بتن

موادی مانند سیمان که جز مصالح بتن به‌شمار می‌آید، اهمیت بسیار زیادی در ساخت‌وساز داشته‌ که نگهداری و انبار کردن آن‌ها نیز قاعده و قوانین خاص خودش را دارد. جالب است بدانید که شیوه انبار کردن مصالح بتن ارتباط مستقیمی با کیفیت آن در عملکرد سازه بتن داشته، چرا که اگر این فرایند به شکل اصولی انجام نشود شما شاهد افت کیفیت آن مواد خواهید بود. به‌گونه‌ای که اگر شما این مصالح بتن را در حین عملیات با رعایت اصول و تمامی شیوه‌نامه‌ها استفاده کنید، اما اگر در مرحله انبار کردن آن‌ها در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته باشند، مقاومت و استحکام سازه کاهش پیدا می‌کند. به دنبال این اتفاق نحوه نگهداری و انبار کردن آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و ما در اینجا می‌خواهیم نکاتی را درباره نگه داری مصالح بتن از جمله مواد افزودنی روان کننده بتن را برایتان ارائه دهیم.

نحوه نگهداری و انبار کردن سیمان فله‌ای

امروزه معمولاً سیمان‌ها به دو شکل فله‌ای و پاکتی از کارخانه‌ها تحویل کارگاه‌ها و یا مشتری داده می‌شود. لازم به ذکر است که سیمان‌های فله‌ای و پاکتی در دو نوع مختلف نگهداری و انبار می‌شوند که شیوه‌های آن‌ها با یکدیگر کاملاً متفاوت است.

بنابراین در ادامه نکاتی درباره نگهداری این مصالح بتن را به شما ارائه می‌کنیم که به کمک آن بتوانید مصالح خود را بدون افت کیفیت نگهداری نمایید. همچنان میزان سختی این مصالح مهم‌ترین مولفه‌ای است که باید حفظ شود و اگر در فرایند نگهداری به خوبی حفظ نشود در ادامه شاهد افت کیفیت آن خواهیم بود.

سیمان فله‌ای

در این شیوه سیمان بدون بسته‌بندی خاصی و توسط برخی از کامیون‌های مخصوص سیمان، حمل و ارسال می‌شوند. سیلوها در واقع مخزن‌های فلزی هستند که مقصد نهایی سیمان از تانکرهای مخصوص کامیون‌ها به درون آن‌ها است.

نکته اول درباره انبار کردن این سیمان‌های فله‌ای در واقع صاف و همتراز بودن سطح داخلی این مخزن‌ها است. قسمت مخروطی که درون این سیلوها وجود دارد می‌بایست حداقل ۵۰ درجه باشد چرا که سنگدانه‌های سیمان در این دما به بهترین شکل ممکن و بدون افت کیفیت نگهداری می‌شود.

نکته قابل توجه این است که سیمان‌ها پس از مرور زمان به دیواره‌های سیلو می‌چسبند و در این شرایط می‌بایست با فشار باد ملایم این دیواره‌ها را تمیز کنید. بنابراین حتماً باید با فشار باد ملایم این عمل را انجام دهید تا آسیب خاصی به این مواد نرسد.

هنگام خروجی نیز با شیب ۵۰ درجه سیمان‌ها به راحتی خارج می‌شوند و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند. همچنین این سیمان‌ها باید در سیلوهای استاندارد انبار شوند و از قرار دادن آنها درون سیلوهایی که با مصالح بنایی ساخته شده است باید کاملاً خودداری نمایید.

انبار کردن مصالح بتن

نحوه نگهداری و انبار کردن سیمان کیسه‌ای

این نوع از مصالح بتن بر خلاف مورد قبلی درون یک پاکت یا کیسه به کارگاه‌ها و یا مشتریان ارسال می‌شود. آن‌ها درون یک پاکت با وزنی معین و بسته‌ بندی مشخص ارسال می‌شود که نگهداری آن‌ها نیز نسبت به سیمان‌های فله‌ای متفاوت بوده و باید به آن‌ها دقت کنید.

نکته قابل توجه این است که این سیمان نباید در مکان‌هایی که رطوبت در آن وجود دارد قرار بگیرد و این مورد در واقع برای انبار مصالح بتن کاملاً صدق می‌کند. چرا که وجود رطوبت در این انبار باعث از بین رفتن کارایی این محصولات می‌شود و افت کیفیت شدیدی نیز پیدا می‌کند به گونه‌ای که دیگر نتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

به دنبال این اتفاق باید آنها را در یک جای خشک و با دمای مناسب قرار دهید تا از خرابی آن‌ها جلوگیری شود. به خصوص سیمان پرتلند که به رطوبت حساس بوده و واکنش بیشتری در مقایسه با سیمان فله‌ای نسبت به رطوبت از خود نشان می‌دهد. نگهداری آنها در یک بستر خشک باعث می‌شود بتوانید آن‌ها را برای طولانی مدت بدون افت کیفیت و خرابی از آن‌ها نگهداری کنید و مانع از بین رفتن مقاومت آنها شوید.

نکات تکمیلی درباره سیمان‌های پاکتی

بهتر است سیمان‌های پاکتی را در یک انبار سرپوشیده و کاملاً خشک نگهداری کنید و اگر کمی رطوبت درون انبار وجود دارد حتماً آنها را بر روی سطحی قرار دهید که فاصله مناسبی از سطح زمین داشته باشد. اگر قصد دارید آن‌ها را در انبارهای روباز نگهداری کنید حتماً آنها را زیر سایهبان و به دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری کنید. 

جهت احتیاط حتماً بهتر است که کف انبار مصالح بتن حدود ۸۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر از سطح زمین فاصله داشته باشد تا از ورود هرگونه رطوبت و نم به سنگدانه‌ها جلوگیری شود‌. درب‌ها و پنجره‌های انبار مصالح در کمترین تعداد ممکن باشد تا از بروز هرگونه مشکلات احتمالی برای این مصالح جلوگیری شود.

الزامات نگهداری مصالح بتن در شرایط مختلف

به‌طورکلی درون این انبارها که از افزودنی‌های مختلف بتن و مصالح بتن نگهداری می‌شود باید آری از هرگونه رطوبت و آلاینده‌هایی باشد که به آن‌ها آسیب وارد می‌کنند. لازم به ذکر است که بر اساس استانداردهای جهانی می‌توانید پاکت‌های سیمانی را تا حداکثر ۱۲ عدد روی هم قرار دهید. در مواقعی که گرمای شدیدی وجود دارد حتماً باید بر روی سنگدانه‌هایی که در فضای آزاد قرار دارند سایبان درست کنید تا مقاومت و سختی آن‌ها به خوبی حفظ شود.

 سنگدانه‌ها باید تا حد امکان به شکل لایه‌هایی با ضخامت مشابه بر روی یکدیگر قرار بگیرند و انبار شوند آنها نیز در صورت وجود باد به گونه‌ای انجام شود که ذرات آن از یکدیگر جدا نشوند. پس از تخلیه کردن این موارد برای استفاده از آنها باید حداقل پس از ۱۲ ساعت این کار را انجام دهید و در طول این زمان به هیچ عنوان آنها را جابجا نکنید.     

اگر قصد دارید برخی از افزودنی‌ها را برای طولانی مدت انبار کنید، باید قبل از آن بررسی‌هایی درباره حفظ کیفیت آن انجام دهید. همچنین مصالحی که آلوده و یا خراب شده‌اند جایی درون این انبارها ندارند و از قرار دادن آن‌ها نیز باید حتماً خودداری نمایید.         

برای اینکه بتوانید به بهترین شکل ممکن به نگهداری مصالح بتن بپردازید، علاوه‌بر این موارد باید هنگام خرید آنها نیز دقت کنید تا موادی باکیفیت خریداری نمایید. چرا که لازمه انبار کردن این مصالح، باکیفیت بودن آن‌ها و دوام بالای آن‌ها است که اگر فاقد آن باشد در بهترین مکان ممکن هم قرار بگیرند سریعاً خراب می‌شوند.

خرید مواد افزودنی ساختمانی 

این روزها برای مقاوم‌سازی سازه‌های بتنی از محصولات کاربردی مختلفی استفاده می‌کنند. در این میان افزودنی‌های بتن بیش از موارد دیگر توانسته‌اند محبوب شوند. با توجه به تنوع بالای محصولات بهتر است در خرید آنها کمی هوشیار باشید. 

یکی از نکات مهم این است که از یک مجموعه معتبر خرید خود را انجام دهید. ما در شرکت تولیدی مواد شیمیایی ساختمانی همگرایان تولید (کپکو) با سالها تجربه می‌توانید تمامی نیازهای شما را در این زمینه برطرف کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 02189331 تماس بگیرید.

جمع بندی 

مصالح بتن امروزه جز یکی از حیاتی‌ترین و مهم‌ترین مواردی است که در سازه‌ها به کار می‌رود همچنان به دنبال این اتفاق نمی‌توان هر روزه اقدام به خرید آن‌ها کرد و باید آنها را به خوبی نگهداری و انبار کنید. این مصالح به عواملی مانند رطوبت بسیار حساس هستند و در انبارهایی که می‌خواهید آ‌ن‌ها را نگهداری کنید به عواملی مانند محیط دما و رطوبت باید به خوبی دقت کنید. از آنجا که دانستیم نگهداری سیمان فله‌ای و پاکتی با یکدیگر متفاوت بوده و کمی قبل‌تر نکاتی درباره نگهداری آن‌ها ارائه کردیم.    

اگر می‌خواهید این مصالح را برای طولانی مدت نگهداری و انبار کنید حتماً به این مواردی که ارائه کردیم با دقت عمل کنید. چرا که نگهداری آن‌ها در یک محیط نامناسب و خارج از این چارچوب باعث می‌شود کیفیت آن‌ها کاهش پیدا کند و در هنگام استفاده شاهد سازه‌ای مقاوم و مستحکم نباشیم‌. پیروی از این قواعد خاص ارتباط مستقیمی با کیفیت مصالح شما داشته که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.    

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*