انواع بلوک ساختمانی- کاربرد و مزایای آن

یکی از پرمصرف‌ترین مصالح در صنعت ساختمان سازی بلوک است که انواع متفاوتی دارد و در تولید آن از متریال مختلفی استفاده‌ می‌شود. بلوک‌های سفالی و بلوک‌های بتنی در میان انواع بلوک‌ها دارای بیشترین استفاده هستند. بلوک‌های ساختمانی با توجه به ویژگی‌ها و مشخصاتی که دارند عمدتا برای پرکردن فضا و ساخت المان‌های غیر باربر مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند. اگر‌ می‌خواهید در مورد انواع بلوک ساختمانی و کاربرد و مزایای آن اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

بلوک ساختمانی

معرفی انواع بلوک در صنعت ساختمان سازی

ساخت انواع بلوک با استفاده از سنگدانه‌ها و سیمان با فرمولاسیون اختلاط مشخص و با توجه به اینکه محصول نهایی چقدر باید استحکام داشته باشد انجام‌ می‌شود. به طور کلی بلوک‌ها به دو دسته بتنی و سیمانی دسته بندی‌ می‌شوند و هر یک کاربردهای خاصی دارند. از این رو پیمانکاران پیش از شروع پروژه‌های ساخت و ساز خود باید با انواع بلوک‌های ساختمانی بیشتر آشنا شوند. از جمله این بلوک‌ها‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

انواع بلوک سیمانی

مدل‌های مختلف بلوک‌های سیمانی به شرح زیر هستند.

·        بلوک بتنی توخالی

یکی از رایج‌ترین بلوک‌ها در صنعت ساخت و ساز بلوک بتنی توخالی است. در تهیه این بلوک‌ها از سنگدانه‌های سبک وزن استفاده شده و حدود یک چهارم حجم آن‌ها را حفره تشکیل داده است. این بلوک‌ها دارای دو نوع باربرو غیر باربر هستند و عمدتا در ساخت دیوار باغات مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند.

·        آجرهای بتنی

در ساخت این آجرها از بتن و یا خشت پخته شده استفاده‌ می‌شود و به شکل مستطیل‌های کوچکی تولید‌ می‌شود. این نوع بلوک با چینش منظم روی یکدیگر موجب‌ می‌شود که مقاومت دیوار خیلی افزایش یابد. این آجرها در رنگ‌های مختلفی تولید‌ می‌شوند و برای نمای ساختمان جهت زیبایی بخشی به آن نیز مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند.

·        بلوک بتنی توپر یا سالید

از دیگر انواع بلوک‌ می‌توان به بلوک‌های بتنی توپر اشاره نمود که در مقایسه با آجرهای بتنی دارای ابعاد بزرگ تری هستند و از سنگدانه‌های طبیعی به منظور سنگین بودنشان استفاده‌ می‌شود. معمولا از این بتن‌ها در دیوارهای بابر ساختمان استفاده‌ می‌شود. لازم است که اشاره کنیم بلوک‌های بتنی توپر دارای قیمت، مقاومت و وزن بیشتری نسبت به آجرهای بتنی هستند.

·        بلوک بتنی اتوکلاو هوادهی شده یا AAC

این نوع بلوک و آجر خیلی مورد مقایسه قرار‌ می‌گیرند و دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند. به طوری که بلوک بتنی اتوکلاو نسبت به آجر وزن کمتری دارند و موجب کاهش 10 الی 15 درصدی مصرف بتن و فولاد‌ می‌شود.

·        بلوک سنگ فرش

از دیگ انواع بلوک‌ می‌توان به بلوک سنگ فرش اشاره نمود که به شکل‌های مستطیلی و یا معرفی تولید‌ می‌شود. این بلوک‌ها مقاومت و دوام بالایی دارند و‌ می‌توانند به خوبی هر باری را تحمل کنند، از‌این‌رو در پیاده روها، پارک‌ها و برخی پارکینگ‌ها مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند.

·        بلوک لیکا

در ساختار این بلوک آب، سیمان و سنگدانه‌های سبک به کار رفته است  و ریزدانه‌ها به منظور کاهش وزن آن از ساختار بلوک حذف شده‌اند. این بلوک دارای چگالی ناخالص کمتر از 1100 کیلوگرم بر متر مکعب بوده و مقاومت بالایی دارد که موجب شده به عنوان عایق عمل کند و به کار رود. این بلوک‌ها وزن کمی دارند و عایق حرارتی هستند به همین دلیل معمولا در دیوار خارجی، پارتیشن‌های داخلی، سقف‌های سبک بتنی و دیوارهای دوجداره مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند.

انواع بلوک بتنی

علاوه بر بلوک‌های سیمانی، بلوک‌های بتنی نیز انواع مختلفی دارند و هر یک دارای کاربرد خاصی هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها‌ می‌پردازیم.

·        بلوک‌های سفالی

بلوک‌های سفالی در مقایسه با بلوک‌های سیمانی که در ساخت ساختمان مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند دارای وزن کمتری هستند و معمولا در سقف‌های تیرچه مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند. این بلوک‌ها مقاومت بالایی در برابر آتش دارند، حین حمل و نقل دارای پرتی و شکستگی زیادی هستند.

·        بلوک‌های CLC

از دیگر انواع بلوک ساختمانی‌ می‌توان به بلوک CLC اشاره نمود که از طریق تزریق فوم به بلوک‌های لیکا تولید‌ می‌شوند. این فرآیند موجب ایجاد حباب در بلوک و کاهش وزن و افزایش مقاومت آن شده است. علاوه بر این به عنوان عایق صوتی و حرارتی نیز عمل‌ می‌کند. این بلوک‌ها مقاومت بالایی در برابر شرایط نامساعد جوی دارند و به همین دلیل در ساختمان سازی دارای کاربردهای گسترده‌ای هستند.

·        بلوک لیپر

بلوک‌های لیپر از دیگر انواع بلوک‌های ساختمانی پرکاربرد هستند که مزایای خاصی دارند. ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه فرد این بلوک‌ها موجب شده که کاربردهای گسترده‌ای داشته باشند. در تولید بلوک لیپر سیمان، آب و پوکه صنعتی به کار رفته است و از آن به عنوان پرلیت نیز یاد‌ می‌کنند. این بلوک‌ها ساختاری متخلخل دارند که موجب کاهش وزن آن‌ها و مقاومت در برابر حرارت و آتش شده است. این بلوک‌ها امروزه در ابعاد و اندازه‌های متفاوتی تولید و به بازار عرضه‌ می‌شوند.

·        بلوک‌های گچی

این بلوک‌ها از بلوک‌های محبوب در صنعت ساختمان سازی هستند و از گچ تولید شده‌اند. ازاین‌رو دارای وزنی سبک و ظاهری زیبا هستند. این بلوک‌ها فاق و زبانه ندارند و این ساختار خاص موجب شده اجرای آن‌ها خیلی ساده شود. برای به کارگیری این بلوک‌ها از ملات سنتی استفاده نمی شود و از نوعی چسب مخصوص جهت اتصال آن‌ها استفاده‌ می‌کنند که موجب‌ می‌شود در نهایت ظاهری بسیار زیبا داشته باشد. بلوک‌های گچی تنوع رنگ بالایی دارند و در طرح و رنگ‌های مختلفی مانند زرد، قرمز، سبز و … تولید‌ می‌شوند. از این رو طراحان متناسب با ساختمان خود‌ می‌توانند آن را انتخاب کنند.

استفاده از بلوک در ساختمان سازی چه مزایایی دارد؟

به کار گیری بلوک در ساخت ساختمان‌های مختلف دارای مزیت‌های فراوانی است که موجب شده به یکی از محبوب ترین مصالح در صنعت ساختمان سازی تبدیل شود. از مهم ترین مزایای بلوک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • حمل ساده و راحت
  • صرفه جویی در استفاده از مصالح
  • عایق حرارتی و صوتی
  • سبک سازی سازه
  • تو خالی و کم وزن بودن بلوک‌ها در مقایسه با آجر

سخن پایانی

با توسعه صنعت ساختمان سازی، مصرف انواع بلوک نیز نسبت به گذشته خیلی افزایش یافته است. ازاین‌رو کارخانجات متعددی در زمینه تولید بلوک‌های ساختمانی مشغول به فعالیت هستند که کیفیت محصولات آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. در نتیجه مهندسین و پیمانکاران برای افزایش استحکام و مقاومت ساختمان‌های خود باید در کنار انتخاب سایر مصالح با کیفیت مانند افزودنی روان کننده بتن و… بهترین بلوک‌ها را متناسب با کاربری ساختمان انتخاب کنند تا بتوانند پروژه‌های موفق با طول عمر بالایی داشته باشند. بنابراین نیاز است که اطلاعات کاملی در مورد بلوک‌ها، ویژگی‌ها، قیمت و بهترین تولید کنندگان بلوک داشته باشند و با خرید مستقیم این محصول از کارخانجات هزینه‌های خود را مدیریت کنند.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*