انواع سیمان آمیخته، کاربردها و ویژگی‌های آن

سیمان یکی از انواع مصالح ساختمانی است که از آن برای ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود.  برای تولید سیمان از خاک رس و سنگ آهک استفاده می‏شود که آن را با شن و ماسه ترکیب کرده و انواع ملات را برای تولید بتن تهیه می‌کنند. سیمان انواع مختلفی دارد و هر نوع آن از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است‌. در این مقاله قصد داریم راجع به سیمان آمیخته، ویژگی‌ها و کاربرد‌های آن اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم تا اطلاعات شما در این باره کامل‌تر شود.

سیمان آمیخته چیست؟

این محصول یکی از انواع سیمان است که به نام کامپوزیت نیز شناخته شده و از ترکیب کلینکر پرتلند و پوزولان تهیه می‌شود. در برخی مواقع ممکن است به این ترکیب گچ یا کلسیم سولفات نیز اضافه کنند. در ترکیب این ماده، علاوه بر آسیاب کلینکر سیمان و سنگ گچ، از مواد معدنی پودری نیز استفاده می‌شود که آن را در مرحله نهایی پخت، به ترکیب اضافه می‌کنند.

کلینکر سیمان در واقع دانه‌هایی هستند که حرارت دیده‌اند و قطری بالغ بر۳ تا ۲۰ میلی متر دارند. کامپوزیت در مقایسه با انواع سیمان‌های موجود در بازار از مقاومت بالایی در برابر حملات شیمیایی برخوردار است. علت این موضوع به ویژگی‌های شیمیایی منحصر به فرد آن مربوط می‌شود.

سیمان آمیخته یا به اصطلاح کامپوزیت یکی از پرکاربرد‌ترین محصولاتی است که بیشترین استفاده را در ساخت سدها، پل‌ها و سازه‌های دریایی دارد. این محصول برای اولین بار در سال ۱۹۰۱ میلادی و در کشور آمریکا تولید شد. در واقع تولید این محصول از زمانی شکل جدی‌تری به خود گرفت که مفاهیمی چون صرفه جویی در مصرف انرژی، حفظ محیط زیست و کنترل آلودگی هوا به موضوعی بسیار مهم تبدیل شد و ایده استفاده از سیمان‌های آمیخته را در ترکیبات ملات بتن به شکل افزودنی بتن به وجود آورد.

انواع سیمان آمیخته

سیمان آمیخته انواع مختلفی دارد و هر نوع آن از نظر ترکیبات و واکنش‌های شیمیایی تفاوت‌هایی با یکدیگر متفاوت هستند. انواع مختلف سیمان آمیخته عبارت است از:

سیمان آهکی

این محصول از ترکیب ۸۰ درصد کلینکر سیمان و ۲۰ درصد سنگ آهک به وجود می‌آید و تولید آن به میزان کم در کشور صورت می‌گیرد. از ویژگی‌های آن می‌توان به کاهش آب انداختن و جداشوندگی سیمان، قابلیت پمپاژ، نفوذ پذیری کم و نگه داری بیشتر آب اشاره داشت.

سیمان روباره

این محصول از ترکیب سیمان پرتلند و روباره آهن گذاری تهیه می‌شود. این محصول در برابر حملات سولفاتی بسیار مقاوم است و برای استفاده در ساخت سازه‌های دریایی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیمان پوزولانی

 ۴۰ درصد از این محصول را پوزولان طبیعی تشکیل می‌دهد و به نام سیمان اصلاح شده معروف است. این محصول یکی از کاربردی‌ترین انواع سیمان است که مقاومت و دوام بتن را به طور ویژه‌ای بالا می‌برد و بیشتر از انواع دیگر به تولید می‌رسد. اما این محصول خود انواع مختلفی دارد. این محصول یا به صورت طبیعی در طبیعت یافت می‌شود و یا به شکل مصنوعی و صنعتی به تولید می‌رسد.

 پوزولان طبیعی

این محصول به صورت خام و تکلیس یافت شده و خاکسترهای آتش فشانی غیر بلورین را شامل می‌شود.

پوزولان صنعتی

این محصول شامل خاکسترهای بادی، دوده سیلیسی و همچنین خاکستر پوسته برنج می‌شود. پوزولان نام دهکده‌ای است که در نزدیک کوه آتش فشان وزوو قرار دارد. خاکستر آتش فشانی برای اولین بار در این محل یافت شده و از آن پس به این نام شناخته شده است.

این ماده هیچ خاصیت چسبندگی ندارد و یا میزان چسبندگی آن بسیار کم است. پوزولان در صورتی که با هیدروکسید کلسیم ترکیب شود و در صورتی که حرارت ببیند و یا در معرض رطوبت قرار گیرد، واکنش شیمیایی از خود نشان داده و حاصل آن موادی با ترکیبات سیمانی می‌شود.

کاربردهای سیمان آمیخته

تولید سیمان آمیخته در ایران به طور جدی در دهه ۷۰ آغاز شد و با توجه به ویژگی‌های مثبت و مزایای این محصول و استقبال فوق العاده از آن، به طور گسترده‌ای تولید آن ادامه یافت. این محصول در مقایسه با انواع سیمان‌ها، گرمای هیدراسیون کمتری دارد، به همین علت برای بتن‌ریزی در هوای گرم این محصول را به عنوان افزودنی به ملات بتن می‌افزایند. این کار علاوه بر اینکه گرمای بتن را کاهش می‌دهد، مانع از ایجاد ترک‌های حرارتی می‌شود.

یکی از اتفاقات معمول در ساخت بتن، پدیده آب انداختن است که در بسیاری از مواقع با استفاده از افزودنی، میزان آب انداختن آن را کاهش می‌دهند. کاربرد دیگر کامپوزیت پایین آوردن میزان آب انداختن بتن و جلوگیری از ترک‌های سطحی و عمقی آن است.

استفاده از این محصول هیچ محدودیتی نداشته و در انواع پروژه‌ها قابل استفاده است. این محصول از شوره زدن و سفیدک زدن بتن جلوگیری کرده و مانع از پدیده کربناته شدن آن می‌شود و در نهایت از خوردگی بتن و آرماتورها پیشگیری به عمل می‌آورد.

در کارخانه‌های تولید سیمان به علت شستشوی مداوم مواد ریزپرکننده، میزان سنگدانه‌های ریز در آن‌ها کاهش می‌یابد. در گذشته برای جبران این کمبود، میزان سیمان را بیشتر می‌کردند که این کار در نهایت منجر به جمع شدن بتن و ترک خوردن آن پس از سخت شدن می‌شد. اما استفاده از کامپوزیت، این کمبود را به خوبی جبران کرده و باعث کاهش کیفیت بتن نمی‌شود.

بایدها و نباید‌های استفاده از سیمان آمیخته

برای استفاده از کامپوزیت در ترکیب ملات بتن باید به مواردی توجه کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • در مواقعی که سرعت گیرش ملات اهمیت دارد، استفاده از کامپوزیت توصیه نمی‌شود.
  • در هوای سرد نمی‌توان از این افزودنی استفاده کرد.
  • از این محصول نمی‌توان در تولید بتن‌های پیش ساخته و یا در مواقعی که قالب برداری باید با سرعت بیشتری انجام شود، استفاده کرد.

مزایای استفاده از سیمان آمیخته

همان طور که در بخش ابتدای مقاله بیان کردیم استفاده از سیمان آمیخته مزایای بسیاری دارد و به کار گرفتن آن ویژگی‌های ارزشمندی را به ملات بتن اضافه می‌کند. برخی از مزایای این محصول عبارتند از:

  • اولین و مهم‌ترین ویژگی این محصول کاهش گرمای هیدراتاسیون است. این ویژگی باعث شده تا این محصول برای استفاده در هوای گرم مناسب باشد.
  • کاهش تخلخل و نفوذ پذیری بتن، مزیت دیگر این محصول است و استفاده از آن می‌تواند مقاومت بتن را افزایش دهد‌.
  • بالا بردن میزان مقاومت در برابر پدیده فروشویی در آب‌های جاری از دیگر مزایای این محصول به شمار می‌رود.
  • استفاده از این محصول زمان گیرش بتن را بهبود می‌بخشد و مانع از گیرش کاذب آن می‌شود.
  • از دیگر مزایای آن افزایش میزان مقاومت بتن در برابر کربناته شدن و حملات شیمیایی است.
  • کامپوزیت رفتار مکانیکی بتن را به طور چشم‌گیری بالا می‌برد و به عمر و دوام آن می‌افزاید.
  • این محصول می‌تواند واکنش‌های آلکالی را کنترل کند و دوام بتن را بهبود ببخشد.
  • استفاده از این محصول کاهش منابع تجدید ناپذیر، کاهش آلودگی محیط زیست و کاهش مصرف میزان انرژی را به دنبال دارد.
  • برخلاف سایر سیمان‌ها، این محصول میزان دی اکسید کمتری را در فرآیند تولید ساطع کرده و از این جهت محیط زیست را کمتر آلوده می‌کند.

خرید افزودنی بتن

در صنعت ساختمان پیشرفت‌های بسیار چشمگیری اتفاق افتاده که هر کدام به نوعی در مقاوم کردن سازه تاثیر به‌سزایی دارند. این روزها اضافه کردن انواع افزودنی به ملات و بتن و رفع نواقص سیمان به یک امر طبیعی تبدیل شده است.

شما می‌توانید با ما در شرکت تولیدی مواد شیمیایی ساختمانی همگرایان تولید (کپکو) در ارتباط باشید و پاسخ سوالات مختلف خود را از متخصصین ما جویا شوید. برای این کار و خرید انواع مواد روان کننده بتن تنها کافی است با شماره تلفن‌های مندرج در سایت تماس بگیرید.

جمع بندی

در این مقاله با انواع سیمان آمیخته، کاربردها و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شدیم. سیمان آمیخته در واقع محصولی است که از ترکیب آسیاب کلینکر سیمان، سنگ گچ و یک نوع ماده معدنی پودری به تولید می‌رسد. این محصول برای افزایش مقاومت بتن و آب بندی به ملات بتن اضافه می‌شود.

استفاده از این محصول در هوای گرم برای کاهش حرارت بتن و عدم ایجاد ترک‌های حرارتی بسیار مناسب است. تولید سیمان آمیخته در بسیاری از کارخانجات جهان به تولید می‌رسد و کمترین خطر را برای محیط زیست و منابع طبیعی دارد.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*