کاربرد و ویژگی های آزمایش گالواپالس برای ارزیابی بتن

کاربرد و ویژگی‌های آزمایش گالواپالس برای ارزیابی بتن جهت تعیین سرعت خوردگی آرماتور می‏باشد. به‌طورکلی برای ساخت یک بتن مستحکم یا مقاوم در برابر خوردگی باید به تمامی ویژگی‌های آن توجه داشت. با به‌کارگیری آزمایش‌های مختلف می‌توان مقاومت بتن در برابر شرایط محیطی مختلف را بررسی کرد. میلگرد بتن بیشتر تحت تاثیر رطوبت، و وجود اکسیژن خورده می‌شود، از این رو از این آزمایش برای بررسی میزان سرعت خوردگی آرماتور استفاده می‌کنند. در این مطلب سعی بر این داریم تا شما را با جزئیات آزمایش گالواپالس آشنا کنیم تا اطلاعات شما در این زمینه کامل شود.

آزمایش گالواپالس

آزمایش گالواپالس

آزمایش گالواپالس یک تکنیک بررسی بتن است و برای بررسی وضعیت تمامی میلگردها در شرایط مرطوب از این آزمایش استفاده می‌کنند. احتمال خوردگی بتن در شرایط مرطوب بیشتر از دیگر محیط‌ها است. از این رو از طریق این آزمایش می‌توان میزان خوردگی آرماتور را مورد ارزیابی قرار داد. امروزه از آزمایش‌های متعددی برای بررسی ویژگی‌های بتن استفاده می‌کنند.

هر یک از این آزمایش‌ها طی روش‌های خاصی ویژگی‌ها و قدرت بتن را در برابر شرایط مختلف مورد بررسی قرار می‌دهند. قطعاً که تشخیص دوام بتن در برابر خوردگی یکی از نکات اصولی قبل از اجرای بتن است.

همان‌گونه که مستحضرید، یک سازه باید به گونه‌ای طراحی شود که بتن مستقیماً در معرض رطوبت و وزش باد قرار نگیرند. این نکته را به‌خاطر بسپارید که فاکتورهای بسیار زیادی بر سرعت پالس عبوری در آزمایش تاثیر می‌گذارند. در واقع این عوامل بر نتایج آزمایش نیز تاثیرات بسیار زیادی خواهند گذاشت که شامل:

ابعاد جانبی

دما و شرایط بتن

درصد رطوبت موجود در بتن

مسلح یا غیر مسلح بودن بتن

طول مسیر عبوری بتن

کاربرد آزمایش گالواپالس

آزمایش‌های متعددی روی بتن صورت می‌گیرد که برای اطلاع از وضعیت بتن و همچنین میلگرد اهمیت بسیار زیادی دارند. این آزمایش نیز با توجه به کاربرد آن اهمیت بسیار حائز اهمیت است.

البته بر نتایج آزمایش نیز عوامل بسیار زیادی تاثیر دارند.

از این آزمایش برای کنترل و بررسی کیفیت پروسه تعمیرات استفاده می‌کنند.

دارای توانايي تعيين ميزان خوردگي در بتن مرطوب، کربناته شده يا بتن حاوي مانع شونده خوردگي.

علاوه بر ميزان خوردگي، مقاومت الکتريکي پوشش بتن و پتانسيل نيم‏پيل ميلگرد قابل اندازه‌گيري است.

قابليت اندازه‌گيري در سطوح ناهموار و غير صاف.

برای تعمیر آسیب‌های سازه‌ای بتنی نیز این آزمایش کاربرد بسیار زیادی دارد.

برای بررسی و شناخت علت، شدت، حجم و محل تخریب آسیب‌های سازه‌ای نیز از این روش استفاده می‌شود.

یک روش مناسب برای بررسی دوره‌ای سازه‌ها در حین بهره‌برداری است.

کیفیت مقاوم‌سازی بتن را به راحتی مورد بررسی قرار می‌دهد.

ویژگی‌های آزمایش گالواپالس

آزمایش گالواپالس یک نوع تست غیرمخرب است که برای بررسی نرخ خوردگی تمامی آرماتورهای مورد استفاده در بتن از آن استفاده می‌کنند. این آزمایش کاربرد بسیار راحتی دارد و جزو آزمایش‌های مهم در کارگاه‌های بتن است. این آزمایش ویژگی‌های بسیار متعددی دارد که اهمیت آن را بیشتر می‌کند. بررسی خوردگی تمامی آرماتورها به عنوان یک روش تست غیرمخرب است که البته مقاومت بتن را نیز مورد ارزیابی قرار می‌هد.

اطلاعات دقیقی از وضعیت بتن

از ویژگی‌های مهم این آزمایش دسترسی به اطلاعات دقیق از وضعیت بتن است. بر اساس این اطلاعات یا مشخصات به دست آمده، تمامی نواقص بتن را رفع می‌کنید. چنانچه مقاومت بتن کم باشد، حتی با کمک افزودنی‌های بتن مورد نیاز این کیفیت را بهبود می‌بخشید.

غیر مخرب بودن

از ویژگی‌های شاخص این آزمایش به غیر مخرب بودن آن می‌توان اشاره کرد. برخلاف بسیاری از آزمایش‌ها که هنگام نمونه برداری باعث تخریب می‌شود، در این آزمایش هیچ تخریب و آسیبی به وجود نمی‌آید.

بررسی کیفیت و مقاوم سازی

با کمک این آزمایش کیفیت سازه بتنی اجرا شده را مورد بررسی قرار می‌دهید. با بررسی بتن از نظر کیفی در صورت نیاز عملیات مقاوم‌سازی نیز روی بتن صورت می‌گیرد.

افزودنی‌های مناسب برای جلوگیری از خوردگی بتن

پس از این‌که آزمایش ارزیابی بتن را انجام دادید و متوجه خوردگی بتن شدید، می‌توانید اقدامات لازمه را جهت مقاوم‌سازی آن انجام دهید. برای پروژه‌های بتنی در محیط‌های با رطوبت زیاد معمولاً بتنی با مقاومت بالا در برابر خوردگی تولید می‌کنند. در حین اختلاط می‌توان از بازدارنده‌های خوردگی استفاده کرد که مقاومت فولاد و میلگرد در بتن را در برابر خوردگی به شدت افزایش می‌دهند. برخی از این افزودنی‌ها شامل:

آمین کربوکسیلات

یکی از مواد افزودنی مقاوم در برابر خوردگی آمین کربوکسیلات است. این محصول را می‌توانید به صورت مایع و پودری تهیه کنید. درصورتی که در بتن از این مواد مقاوم در برابر خوردگی استفاده کرده باشید، آن‌ها به سطح میله‌های فولادی جذب می‌شوند. در نتیجه پس از جذب شدن لایه‌های حفاظتی مولکولی به‌وجود خواهد آمد. این مواد دارای چنان کیفیتی هستند که از واکنش عناصر خورنده جلوگیری می‌کنند و باعث کاهش شدید میزان خوردگی در بتن می‌شوند. البته باید به درصد اختلاط این محصول نیز توجه داشته باشید. چرا که در صورت مصرف زیاد آن در حین اختلاط بتن، ممکن است کیفیت بتن را تضعیف کند.

نیتریت کلسیم

نیتریت کلسیم نیز به عنوان محصولات افزودنی بتن برای مقاومت بیشتر بتن در برابر خوردگی هستند. این ماده یک نوع بازدارنده آندی است که باعث ایجاد تداخل در روند کمپلکس کلرید می‌شود. این مواد برای کاهش خوردگی ناشی از کلرید در تمامی بتن‌ها عملکرد مطلوبی دارند. به ویژه بتن‌هایی که در معرض رطوبت و به خصوص در مجاورت دریا اجرا شده باشند. این ماده تسریع کننده برای تنظیم و توسعه مقاومت بتن نقش مهمی دارد. نیتریت کلسیم باعث می‌شود تا مقاومت بتن در 28 روز اولیه به میزان قابل توجه برسد.

جمع‌بندی

در کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها یا پروژه‌های عمرانی آزمایش‌های مختلفی روی بتن و بررسی آرماتور صورت می‌گیرد. آزمایش ارزیابی بتن تحت تاثیر خوردگی تمامی آرماتورها در معرض رطوبت یکی از مهمترین آزمایش‌ها شناخته می‌شود. طی مراحل مختلفی با استفاده از تکنیک‌های خاصی میزان مقاومت این آزمایش را مورد بررسی قرار می‌دهند. البته برای افزایش مقاومت بتن در برابر خوردگی ساخت یک بتن مقاوم در شرایطی با رطوبت زیاد می‌توان از افزودنی‌های شیمیایی مناسبی استفاده کرد.

این مواد افزودنی باعث مقاومت بالای خوردگی آرماتور در برابر شرایط مختلف می‌شوند. اکنون شما کاربران عزیز جهت کسب اطلاعات بیشتر یا خرید افزودنی‌های شیمیایی مورد نیاز بتن، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ما در شرکت همگرایان تولید (کپکو) ضمن عرضه باکیفیت‌ترین مواد افزودنی بتن از جمله روان کننده بتن و دوغاب میکروسیلیس و…، مناسب‌ترین قیمت را به این محصولات ارائه می‌دهیم. شما نیز می‌توانید با گرفتن تماس یا روش‌های دیگر با ما در این مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*