آب بندی تونل و روش‌های مختلف آن

تونل‌ها سازه‌هایی بسیار کاربردی و البته شناخته شده هستند که با کاربری‌های مختلف نظیر حمل و نقل، استخراج مواد معدنی، نصب تاسیسات و مواردی دیگر ساخته می‌شوند. نحوه ساخت و اجرای این سازه‌ها، در علم مهندسی عمران بسیار پیچیده است؛ چراکه این سازه‌ها از حساسیت بالایی برخوردارند. یکی از مباحث مهم در مورد ساخت تونل، موضوع آب بندی سطح و آب بندی بتن آن است که به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد. در این مطلب به نحوه آب بندی و روش‌های مختلف آن می‌پردازیم و راجع به انواع افزودنی‌های مورد استفاده در آب‏بندی این سازه، مباحثی را ارائه می‌کنیم.

آب بندی تونل چیست؟

آب بندی تونل به کلیه اقداماتی گفته می‌شود که برای افزایش مقاومت و بالا بردن طول عمر تونل‌ها در برابر عوامل مخرب محیطی نظیر نم و رطوبت صورت می‌گیرند. حفاظت از این سازه‌ها به علت وجود آب‌های زیر زمینی و شرایط خاک، امری بسیار مهم و ضروری است که به تناسب شرایط محیطی هر منطقه، به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد. اما انتخاب روش مناسب، موضوعی بسیار مهم و پیچیده است که باید پس از بررسی‌های لازم صورت گیرد.

در طراحی سیستم آب بندی تونل، فاکتورها و پارامترهای مختلفی تاثیر گذار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به نوع سازه، بالاترین عمق سازه، پایین‌ترین عمق سازه، ph آب، مواد شیمیایی و هیدروکربن‌ها، میزان هزینه‌های ساخت و طول عمر آن اشاره کرد.

آب بندی این سازه برای بخش‌های داخلی و خارجی آن صورت می‌گیرد که مهم‌ترین بخش آن مربوط به قسمت خارجی و فشار مثبت تونل مربوط می‌شود؛ چراکه با آب بندی بیرون تونل، نم و رطوبت به بخش‌های داخلی نرسیده و از بروز مشکلاتی نظیر خوردگی آرماتورها و بروز حوادث و خسارات جبران ناپذیر جلوگیری می‌شود.

روش‌های مختلف آب بندی تونل

به طور معمول آب بندی فشار منفی یا داخلی (فشار مثبت) تونل در زمان‌های بهسازی و تعمیرات تونل انجام می‌شود که به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

تزریق رزین

در این روش آب بندی، از مواد پلی اورتان برای درزگیری و عایق‌سازی ترک تونل‌ها استفاده می‌شود. این کار به دو صورت تزریق رزین و فوم صورت می‌گیرد.‌ برای استفاده از این روش، ابتدا پلی اورتان را با آب ترکیب نموده و سپس در قسمت‌های مورد نظر تزریق می‌کنند. لازم به ذکر است به رزین پلی یورتان نسبت به فوم آن از آب‏بندی بالاتری برخوردار است

عایق های سطحی فشار مثبت

ماده آب بند ResinCoat یک عایق دو جزئی برای فشار مثبت است که بر پایه رزین تولید می‌شود و برای آب بندی تونل‌ها و سایر مناطق مرطوب چون حمام و استخر می‌توان از آن استفاده کرد.

از مزیت‌های عایق دو جزیی فشار مثبت ResinCoat می‌توان به عملکرد مطلوب، قابلیت پوشش انواع درزها و ترک‌ها، سرعت بسیار بالا در کار، قابلیت اجرا برای قسمت‌های خارجی و داخلی سازه، جلوگیری از خوردگی و دوام بالای آن اشاره داشت.

استفاده از عایق‌های مایع

استفاده از این روش به طور معمول به شکل گرم صورت می‌گیرد و برای اجرای آن از تجهیزات الکتریکی و مکانیکی به خصوص استفاده می‌شود. این نوع عایق‌سازی با کمک پلیمرها، قیر و مواد پلاستیکی صورت می‌گیرد.

قابلیت نفوذ در داخل شکاف‌ها و ترک‌ها، قابلیت نصب در صفحات افقی، چسبندگی فوق العاده و ایجاد سطحی صاف و بدون شکاف از مزایای این روش به شمار می‌رود. اما از معایب آن هم می‌توان به آسیب پذیری در برابر حملات هیدروکربنی، نیاز به تجهیزات مختلف برای نصب، مناسب نبودن برای سطوح قائم، نداشتن خود ترمیمی و نیاز به قالب بندی اشاره کرد.

آب بندی با استفاده از بتن آب بند

عایق تونل با استفاده از بتن، یکی از انواع روش‌های آب بندی فشار منفی است که برای اجرای آن به ملات بتن افزودنی‌هایی اضافه می‌شود تا ویژگی‌های آن بهبود یابد و در نهایت در برابر نفوذ رطوبت مقاوم شود. مواد آب بند و افزودنی‌هایی که به بتن اضافه می‌شوند هیچ گونه تاثیری بر طول عمر بتن و خواص مکانیکی آن نمی‌گذارند و مقاومت و استحکام آن را بالا می‌برند.

مواد آب بند بتن به روش‌های مختلف به آن اضافه می‌شوند. در روش اول افزودنی بتن در هنگام تولید بتن به آن افزوده می‌شود و در روش دیگر، افزودنی بتن در مرحله آخر به صورت یک لایه، روی بتن قرار می‌گیرد. عایق بتن به این روش، آن را در برابر نفوذ آب و سیالات مقاوم می‏کند. این روش آب بندی مزایای بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به طول عمر بالا، عدم ایجاد درز و ترک اشاره کرد.

از جمله افزودنی‌های مورد استفاده در این روش می‌توان به محصول عایق برای فشار منفی ماده آب بند PowderCoat  اشاره کرد. از دیگر افزودنی‌های مورد استفاده برای  نفوذناپذیر کردن بتن می‌توان به محصول آب بند Wpl اشاره داشت. این محصول پس از هیدراته شدن سیمان به آن افزوده شده و ساختار آن را نفوذناپذیر می‌کند.

آب بندی

آب بندی با استفاده از ژئوممبران

ژئوممبران صفحه‌ای است که از مواد پلیمری و کاملا نفوذناپذیر تولید می‌شود یک عایق با قدرت فوق العاده بالا محسوب می‌شود که می‌تواند در برابر حملات شیمیایی و عوامل خورنده به خوبی مقاومت کند. از مزایای این روش می‌توان به نصب سریع و آسان و مقاومت بالا در برابر حمله هیدروکربن‌ها اشاره داشت همچنین در این شیوه آب‏بندی، درز‌ها و ترک‌های کمتری روی بتن ایجاد می‌شود.

در زیر به نکات قیمت افزودنی بتن اشاره خواهد شد.

قیمت افزودنی بتن

همانطور که در بخش‌های قبلی بیان شد، برای استفاده از بتن جهت عایق ‌بندی تونل‌‌ها لازم است افزودنی‌هایی به بتن اضافه شود. افزودنی بتن در انواع مختلف تولید می‌شود و هر نوع آن ویژگی‌ها و خاصیت‌های متفاوتی را به ملات بتن اضافه می‌کند.

انواع افزودنی‌های بتن توسط شرکت‌های مختلف تولید و در بازار عرضه می‌ شوند که قیمت آن‌ها تحت تاثیر فاکتورهای مختلف تعیین می‌گردد. به عنوان مثال میزان کیفیت محصول، نوسانات ارز و بازار، برند افزودنی و مواردی از این قبیل می‌توانند موجب کاهش یا افزایش قیمت افزودنی بتن شوند.

برای خرید این محصول و بهره ‌گیری از ویژگی‌ها و مزایای آن، بهتر است به سراغ مراکز فروش معتبر بروید و با خرید افزودنی‌های با کیفیت، نتایج مطلوبی را به دست آورید. خرید این محصول از برندهای معتبر اگرچه ممکن است هزینه‌های بالایی در پی داشته باشد، اما در مقابل خصوصیات و ویژگی‌های مثبت و فوق العاده‌ای را به سازه می‌بخشد. برای استفاده از روش‌های مختلف آب‌بندی تونل ابتدا باید شرایط محیطی سازه مورد بررسی قرار گیرند و سپس روش مناسب که بازدهی بیشتری داشته باشد برای آب‌بندی انتخاب و اجرا شود.

جمع بندی

یکی از اقدامات مهم برای جلوگیری از آسیب دیدن سازه‌های مختلف از جمله تونل‌ها، آب بند کردن آن‌ها است. آب بندی تونل‌ها به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که یکی از متداول‌ترین آن‌ها آب بندی با استفاده از افزودنی بتن است.

در این روش برای بالا بردن مقاومت بتن در برابر نفوذ آب، از افزودنی‌های مختلف بهره می‌گیرند و به این شکل مقاومت و دوام بتن را به طور چشمگیری می‌افزایند. آب بندی تونل به دو صورت داخلی و خارجی صورت می‌گیرد که بخش مهم آن، آب بندی قسمت خارجی تونل است. به این شکل از نفوذ نم و رطوبت به داخل سازه پیشگیری می‌شود و از بروز خسارات و حوادث جبران ناپذیر، جلوگیری به عمل می‌آید. برای خرید محصولات مختلف نظیر افزودنی‌های بتن و انواع روان کننده بتن می‌توانید با ما در شرکت همگرایان تولید (کپکو) در تماس باشید.

ما در این شرکت با سالها سابقه توانسته‌ایم رضایت مشتریان زیادی را در داخل کشور جلب کنیم. همواره سعی داریم برترین و مرغوب‌ترین محصولات را عرضه کنیم تا کیفیت ساخت سازه‌ها در کشور بالاتر رود.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*