آشنایی با قالب سازه بتنی و انواع و مزایای آن‌ها

در میان انواع سازه‌ها، سازه‌های بتنی یکی از محبوب ترین‌ها هستند که به‌دلیل برخورداری از ویژگی‌های متمایز نظیر استحکام، دوام بالا و صرفه اقتصادی، طرفداران زیادی دارند. همان‌طور که می‌دانید برای ساخت‌وساز با استفاده از بتن، اولین اقدام استفاده از یک فرم‌دهنده است. قالب‌ها در انواع مختلف و به‌صورت دائمی یا موقت وجود دارند و نقش مهمی را در استحکام بناها و ساختمان‌ها ایفا می‌کنند. در این مطلب که توسط شرکت تولیدی مواد شیمیایی ساختمانی کپکو تهیه شده است با قالب سازه بتنی و انواع آن بیشتر آشنا خواهید شد.

قالب سازه بتنی

قالب سازه بتنی چیست؟

بتن و سازه‌های بتنی امروزه نقش بسیار مهمی در صنعت ساخت‌وساز دارند. استفاده از بتن امروزه محدود به ساختمان‌های اداری و مسکونی نبوده و برای ساخت استادیوم ها، سدها، پل‌ها و… کاربرد دارند. اولین قدم در اجرای سازه‌های بتنی، استفاده از یک قالب است.

برای ساخت سازه‌های بتنی از تجهیزاتی استفاده می‌شود که به آن‌ها قالب می‌گویند. این محصولات در افزایش مقاومت ساختمان و سخت شدن بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند و انواع مختلفی دارند. از انواع این محصول در بخش‌های مختلف یک سازه مانند سقف، فونداسیون، ستون‌ها و… استفاده می‌کنند.

در واقع وظیفه فرم‌دهنده سازه بتنی مانند هر فرم‌دهنده دیگری شکل دادن به ساختمان است. هنگامی که بتن در حالت تازه قرار دارد، آن را داخل این محصول می‌ریزند و به اشکال مختلفی که مهندسان مدنظر دارند در‌می‌آورند. متریال مورد استفاده در قالب سازه بتنی از فلز، پلاستیک، چوب و… است که نوع فلزی آن بیشترین استفاده را در کشور ما دارد.

استفاده از فرم دهنده‌ها همزمان با رشد و توسعه تکنولوژی و پیشرفت در ساخت‌وساز، با استقبال بی‌سابقه‌ای مواجه شد. علت این موضوع به مزایای فراوان و تاثیر چشم گیر این محصولات بر سرعت کار و کاهش هزینه‌ها مربوط می‌شود.

انواع قالب سازه‌های بتنی

همان‌طور که در بخش ابتدایی مقاله بیان شد، فرم دهنده‌های مورد استفاده در سازه‌های بتنی می‌توانند از انواع پلاستیکی، چوبی، فلزی و یا از جنس مصالح بنایی باشند. در ادامه راجع به این محصولات بیشتر توضیح خواهیم داد.

فرم دهنده‌های فلزی

فرم دهنده فلزی یکی از پرکاربردترین انواع قالب‌های بتنی است که به‌دلیل سهولت در استفاده، بیشترین کارایی را در صنعت ساخت‌وساز دارد.

این نوع فرم‌دهنده توسط شرکت‌ها و کارخانه‌های متعددی تولید و در بازار عرضه می‌شود. اجزای مختلف این محصول را با استفاده از گوه، انواع پیچ و… به هم وصل می‌کنند. فرم‌دهنده‌های فلزی مزایای بسیاری دارند.

از جمله مزایای این محصول می‌توان به امکان استفاده از آن به‌صورت چند‌باره اشاره داشت. همچنین با استفاده از این محصول نتیجه نهایی و سطح بتن پس از بتن‌ریزی بسیار صاف و یکدست می‌شود.

فرم‌دهنده فلزی در برابر رطوبت و نم به‌خوبی مقاومت می‌کند و نصب آن بسیار ساده است. از دیگر مزیت‌های این محصول می‌توان به افزایش سرعت ساخت‌وساز، مقاومت در برابر آتش‌سوزی و قابلیت استفاده با انواع داربست اشاره کرد.

فرم دهنده‌های چوبی

فرم‌دهنده چوبی نوعی دیگر از انواع فرم‌دهنده‌های بتنی است که بیشتر در گذشته استفاده می‌شد و امروزه استفاده از آن بسیار کمرنگ شده است.

این محصول از یک صفحه و چند دیواره تشکیل شده است که با استفاده از پیچ، میخ و… به هم وصل شده اند. قالب چوبی در برابر رطوبت، مقاومت بالایی ندارد و عمر آن کوتاه است. برای استفاده از این محصول به نیروی انسانی زیادی نیاز است و در‌نهایت هزینه‌های زیادی را درپی دارد.

فرم‌دهنده‌های پلاستیکی

ماده اصلی تشکیل دهنده این محصولات پلیمر است. این نوع فرم دهنده‌ها در برابر عوامل مخربی نظیر ضربه، نم و رطوبت فوق العاده مقاوم هستند و می‌توان از آن‌ها به صورت چندباره استفاده کرد.

استفاده از آن‌ها بسیار ساده بوده و درصورت نیاز، به‌راحتی از قالب بتن جدا می‌شوند. فرم‌دهنده‌های پلاستیکی از نظر اقتصادی بسیارمقرون  به‌صرفه اند؛ چراکه برای استفاده از آن‌ها نیاز به نیروی انسانی کمتر است.

همان طور که گفته شد این محصولات به صورت موقت یا دائمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نوع موقت آن‌ها پس از شکل‌گیری بتن و سخت شدن آن برداشته می‌شود.

برای جدا کردن بتن از قالب از روغن قالب استفاده می‌شود. نوع دائمی این محصولات برای همیشه در بتن باقی می‌ماند. انواع قالب بتنی به صورت فروشی در بازار عرضه می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خرید قالب بتن

برای انتخاب قالب بتن باید به عوامل مختلفی توجه داشته باشید و فاکتورهای متفاوتی را مد نظر قرار دهید، که از جمله آن‌ها می‌توان به حجم بتن ریزی، محل و نحوه استفاده از محصول اشاره کرد. همچنین وزن محصول، هزینه قالب بندی، تجربه و میزان آشنایی افراد با فرم‌دهنده‌ها نیز دراین زمینه بسیار مهم است.

از دیگر عوامل و فاکتورهای مهم برای انتخاب نوع فرم‌دهنده می‌توان به نوع تراکم، میزان مقاومت محصول در برابر عواملی نظیر رطوبت، نم، ضربه و همچنین مقدار بتن‌های باقیمانده اشاره کرد.

مراحل نصب و اجرای فرم‌دهنده

  1. اولین و مهم‌ترین اقدام برای شروع کار قالب بندی، تهیه قالب مناسب است. برای تهیه این محصول باید به نوع نیاز پروژه توجه کرده و سپس اقدام به خرید کنید.
  2. در مرحله بعدی لازم است قالب را به خوبی تمیز کرده و از هر گونه آلودگی پاک کنید.
  3. در این مرحله باید با استفاده از روغن مخصوص، سطح قالب را پوشش دهید. استفاده از روغن قالب باکیفیت باعث سهولت در انجام کار شده و مرحله جداسازی بتن را سرعت می‌بخشد.
  4. سپس با استفاده از اتصالات مختلف، قالب را به یکدیگر وصل و آن‌ها را آماده بتن‌ریزی کنید.
  5. در مرحله نهایی، قالب را تراز کرده و در صورت وجود هرگونه پستی یا بلندی، مشکل را رفع نموده و قالب‌ها را هم‌سطح کنید.

پس از طی کردن این مراحل باید منتظر باشید ،تا بتن به خوبی سخت شود و سپس برای جداسازی قالب اقدام کنید. عملیات جداسازی را باید با آرامش انجام دهید. ایجاد هر گونه ضربه می‌تواند، بتن را خراب کرده و منجر به ایجاد خسارت شود.

برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی باید از روغن قالب درجه یک استفاده کنید. این محصول توسط شرکت‌های مختلف در بازار عرضه می‌شود ،که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به شرکت همگرایان تولید (کپکو) اشاره داشت.

محصول روغن قالب CapCure O از بهترین روغن‌های موجود در بازار بوده که برای هر نوع قالب قابل استفاده است. برای خرید و سفارش محصول روغن قالب CapCure O از شرکت همگرایان (کپکو) با شماره تماس ۰۲۱۸۹۳۳۱ ارتباط برقرار کنید.

کپکو از شرکت‌های بزرگ و با سابقه در حوزه تولید افزودنی‌های شیمیایی، انواع روان کننده بتن و روغن قالب بوده که از سال 1382 در این حوزه آغاز به فعالیت کرده است. ما در این شرکت برای رفع نیازهای داخلی ایده‌های مختلفی را عملی کرده‌ایم و هم‌اکنون نیز با کمک گرفتن از افراد متخصص سعی بر این داریم تا برترین خدمات را در صنعت ساخت‌وساز پیاده کنیم.

جمع بندی

در صنعت ساخت‌وساز استفاده از مصالح مختلف برای پیشبرد اهداف یک امر الزامی است. در این مطلب به معرفی فرم‌دهنده یا همان قالب سازه‌های بتنی و انواع مختلف آن اشاره کردیم. همانطور که گفته شد این محصولات در انواع مختلف به‌صورت دائمی و موقت برای ساخت انواع بناها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله متریال‌های مورداستفاده در تولید آن‌ها می‌توان به چوب، پلاستیک و فلز اشاره کرد.

قالب‏های فلزی به‌دلیل برخورداری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد، از کاربردی‌ترین انواع قالب‌ها هستند که در فونداسیون، سقف و ستون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع قالب بتن در بازار و مراکز فروش عرضه می‌شوند؛ حتی امروزه می‌توان آن‌ها را به‌صورت اجاره‌ای نیز تهیه کرد.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*