اسپیسر: عنصری کوچک با نقشی بزرگ در بتن‌ریزی‌ها

در دنیای بزرگ ساخت و ساز، عناصر کوچک اما حیاتی وجود دارند که نقشی کلیدی در استحکام و کیفیت سازه‌ها ایفا می‌کنند. اسپیسر، یکی از این عناصر گمنام اما کارآمد است که در نگاه اول ساده و ناچیز به نظر می‌رسد، اما در عمل وظایف مهمی را در پروژه‌های ساختمانی انجام می‌دهد. با مطالعه این مقاله، اطلاعات جامعی در مورد اسپیسرها به دست آورده و نقش آن‌ها را در ارتقای کیفیت و ایمنی بتن‌ریزی‌ها می‌دانید.

ادامه مطلب

مدول نرمی ماسه

امروزه بتن یکی از پرمصرف‌ترین و مهمترین مـواد در صـنعت عمرانی بشـمار میرود، همچنین علیرغم مطالعات بسـیار، تـاکنون شناختی جامع از رفتار این ماده مهم بدسـت نیامـده است، اما این پیچیدگی‌ها چیزی از ویژگی‌های منحصر به فرد این ماده پرمصرف کم نمی‌کند، بلکه تنها نیاز به تحقیقات گسترده‌تر و درک بهتر از این ماده ضرورت پیدا می‌کند، که تیم تکنولوژی بتن کپکو در بخش مدیریت دانش و تجربه در پیشبرد این هدف قدم به قدم با شما پیش می رود.

ادامه مطلب

طرح مخلوط بتن و عوامل موثر بر آن

طرح مخلوط بتن به‌عبارتی به معنای تعیین مقدار دقیق یا در مواردی تعیین مقدار تقریبی مواد اجزای تشکیل ‌دهنده بتن است. به این ترتیب باتوجه‌به نوع کاربرد بتن، نوع اسلامپ، ماندگاری مورد نیاز و مشخصات دیگر به تعیین طرح اختلاط آن می‌پردازند. طرح مخلوط بتن به صورت وزنی معین و یا ظرفیت یک پیمانه مشخص تعیین می‌شود. در کارگاه‌هایی که سیستم توزین ندارند، می‌توان از ترازو با پیمانه معین برای افزایش میزان دقت استفاده کرد.

ادامه مطلب

ساخت مخزن صد هزار مترمکعبی تبریز در قالب پروژه رینگ آبی

مخزن آب یک محفظه است که به‌منظور ذخیره‌سازی آب برای آشامیدن، آبیاری زمین‌‌های کشاورزی، دامپروری و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مخزن‌ها انواع مختلفی دارند و با متریال‌های مختلف مانند پلاستیک، بتن، فولاد و... برای استفاده در محیط‌های خانگی یا صنعتی ساخته می‌شوند.

ادامه مطلب

لزوم انجام آزمایش تغییر طول ملات سیمانی و بتن بر اساس استاندارد ASTM C157

مصالح ساختمانی بسیار متعددی برای اجرای پروژه‌های ساختمانی و حتی عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمامی این مصالح به صورت آماده تهیه می‌شود اما بتن باید در شرایط خاصی به عمل بیاید. لزوم انجام آزمایش تغییر طول ملات سیمانی و بتن بر اساس استاندارد ASTM C157 به منظور بررسی برخی از خواص یا ویژگی‌های ملات سیمانی و بتن است.

ادامه مطلب

تعیین حرارت هیدراتاسیون سیمان و روند انجام آزمایش آن

حرارت هیدراتاسیون سیمان شامل میزان حرارتی است که بر حسب ژول بر گرم محاسبه می‌شود. در واقع درصد حرارت سیمان هیدراته نشده است که تحت تاثیر دمای مشخصی در اثر هیدراتاسیون کامل به وجود می‌آید. حال برای تعیین این حرارت از روش‌ها و آزمایش‌های خاصی استفاده می‌کنند تا میزان حرارت هیدراته سیمان مشخص شود. برای آشنایی بیشتر در رابطه با این آزمایش و این روند ادامه متن را بخوانید.

ادامه مطلب

مزایای جمع‌آوری آب‌های سطحی- افزودنی‌های بتن به‌کار رفته در پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی شهر تهران منطقه تهران‌سر

جمع‌آوری آب‌های‌سطحی، به معنای جمع‌آوری و ذخیره‌سازی آب‌هایی است که از مخازن طبیعی مانند رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، سدها، تالاب‌ها و حتی سطح شهر جمع می‌شوند. این کار در برخی مناطق، به ویژه مناطق خشک و کم آب، مزایای فراوانی دارد.

ادامه مطلب

انواع مواد افزودنی آب بند بتن- حجمی و سطحی

امروزه از مواد افزودنی آب بند بتن برای افزایش کیفیت بتن در سازه‌ها استفاده می‌کنند. و همچنین در ساخت‌وسازهای مدرن  آب بند کردن بتن بسیار مورد توجه قرار دارد. اهمیت بتن به استحکام و پایداری سازه در برابر شرایط مختلف است. در ساخت بتنی مستحکم مواد افزودنی بسیار زیادی نظیر آببند کننده سطحی بتن و غیره استفاده می‌شود. تمامی این ترکیبات برای پایداری بتن و افزایش کیفیت آن است. اکنون به منظور کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مواد افزودنی آب‌بند با ما همراه باشید.

ادامه مطلب

مقایسه بتن بدون جمع شدگی بتن و بتن معمولی: کاربرد و مزایای آن‌ها

در میان انواع مواد و مصالحی که در صنعت ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرند، بتن جایگاه ویژه‌ای دارد. این محصول که امروزه سهمی بالغ بر 80 درصد از پروژه‌های ساخت‌وساز را به خود اختصاص داده محصولی با تنوع بسیار بالاست و هر نوع آن ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند. در این مقاله قصد داریم به معرفی بتن بدون جمع شدگی بتن و بتن معمولی بپردازیم و کاربردها و مزایای هر کدام را به‌طور مفصل مورد بررسی قرار دهیم.

ادامه مطلب

تصفیه خانه فاضلاب ذوب آهن اصفهان- روند ساخت و برخی از افزودنی‌های بتن بکار رفته

ساخت تصفیه خانه برای کارخانه ذوب‌آهن یکی از اقدامات بسیار بزرگ و مهم برای تأمین آب این کارخانه و همچنین کاهش آلودگی‌های محیط‌زیستی به‌حساب می‌آید. در این مطلب به‌معرفی آن و برخی از افزودنی‌های بتن و روان کننده بتن به‌کاررفته در آن می‌پردازیم.

ادامه مطلب

کاربرد آزمایش ارزیابی بتن به روش پتانسیل نیم پیل- (هافسل Half Cell)

کاربرد آزمایش ارزیابی بتن به روش پتانسیل نیم پیل- (هافسل Half Cell) چیست؟ بی شک می‌دانید که قبل از بتن‌ریزی بررسی خصوصیات مختلف بتن اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که به مقاومت بتن در برابر شرایط مختلف پی می‌برند. از طرفی حتی بتن‌های اجرا شده نیز تحت تاثیر آزمایش‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند. یکی از مشکلات طبیعی که بتن را تهدید می‌کند خوردگی است.

ادامه مطلب