طرح مخلوط بتن و عوامل موثر بر آن

طرح مخلوط بتن به‌عبارتی به معنای تعیین مقدار دقیق یا در مواردی تعیین مقدار تقریبی مواد اجزای تشکیل ‌دهنده بتن است. به این ترتیب باتوجه‌به نوع کاربرد بتن، نوع اسلامپ، ماندگاری مورد نیاز و مشخصات دیگر به تعیین طرح اختلاط آن می‌پردازند. طرح مخلوط بتن به صورت وزنی معین و یا ظرفیت یک پیمانه مشخص تعیین می‌شود. در کارگاه‌هایی که سیستم توزین ندارند، می‌توان از ترازو با پیمانه معین برای افزایش میزان دقت استفاده کرد.

ادامه مطلب

کاربرد آزمایش ارزیابی بتن به روش پتانسیل نیم پیل- (هافسل Half Cell)

کاربرد آزمایش ارزیابی بتن به روش پتانسیل نیم پیل- (هافسل Half Cell) چیست؟ بی شک می‌دانید که قبل از بتن‌ریزی بررسی خصوصیات مختلف بتن اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که به مقاومت بتن در برابر شرایط مختلف پی می‌برند. از طرفی حتی بتن‌های اجرا شده نیز تحت تاثیر آزمایش‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند. یکی از مشکلات طبیعی که بتن را تهدید می‌کند خوردگی است.

ادامه مطلب

ساخت مونو ریل قم و بتن scc اجرا شده برای تیر بتنی آن

ساخت منو ریل یکی از راه‌های ایجاد یک سیستم حمل و نقل سریع و کم هزینه به‌حساب می‌آید. در شهر قم در سال 1388 اجرای یک پروژه این چنینی استارت خورد. در طراحی ستون‌های این پروژه از بتن SCC استفاده شده که در این مطلب راجع به خود منو ریل قم و مسائل فنی مربوط به مصالح بکار گرفته شده و دلیل انتخاب آن‌ها حرف خواهیم زد.

ادامه مطلب

آسیب دیدگی بتن در اثر یخ زدگی بتن

آسیب دیدن بتن در بناها و سازه‌ها می‌تواند به علت عوامل مختلفی اتفاق بیافتد. این آسیب‌ها می‌توانند منجر به کاهش مقاومت و عملکرد سازه شوند و در نهایت باعث خطر ایجاد صدمات جدی به سازه و کاربران آن شوند. یخ زدگی در خمیر سیمان سخت شده نیز می‌تواند باعث ایجاد آسیب و ضعف در بتن ساخته شده از آن سیمان بشود. یخ زدگی بتن یکی از مهمترین دلایل آسیب به بتن است که سازه‌ها می‌توانند آن را تجربه کنند که می‌تواند باعث تغییر حجم ناشی از ذوب شدن و یخ زدن آن‏ها است، ایجاد ترک بشود.

ادامه مطلب

افزودنی‌های بتن برای افزایش مقاومت سایش بتن سطح

اگر جرم بتن به دلیل تخریب مکانیکی به صورت تدریجی از بین برود ما شاهد سایش بتن در سطح خواهیم بود. در واقع این اتفاق بر اثر عوامل دیگری نظیر خرد شدن موضعی ضربه اصطکاک تردد افراد و... نیز رخ می‌دهد. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که امروزه وجود دارد افزایش دادن مقاومت سایشی بوده که چگونه و به چه روش‌هایی می‌توان انجام داد.

ادامه مطلب

در چه جاهایی چسب کاشت میلگرد یا آرماتور مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

امروزه بتن و سازه‌های بتنی به دلیل مقاومت و استحکام بالا، نقش مهمی در صنعت ساخت‌وساز ایفا می‌کنند. به‌طور معمول در این نوع سازه‌ها به‌منظور بالا بردن میزان ظرفیت بار سازه، از چسب کاشت میلگرد و انواع محصولات نگه دارنده کمک گرفته می‌شود.

ادامه مطلب

آزمایش برش مورب برای انواع چسب بتن (لاتکس)

یکی از نکات مهم در پروژه‌های عمرانی قدرت چسبندگی بتن و فولاد به یکدیگر است. اهمیت این قدرت چسبندگی به مقاومت در برابر تنش‌ها و همچنین طول عمر بتن وابسته می‌شود. بسیاری از افراد بر این باورند که زنگ‌زدگی آرماتور می‌تواند باعث کاهش چسبندگی بتن یا فولاد شود، اما این یک تصور کاملاً اشتباه است؛ البته میلگرد را برای افزایش دوام بتن و مقاومت کششی، برشی، پیچشی و خمشی استفاده می‌کنند. با این حال دلایل بسیار زیادی هستند که باعث کاهش این مقاومت خواهند شد. برای افزایش مقاومت چسبندگی بتن از چسب‌های مخصوصی می‌توان استفاده کرد که به عنوان یک نوع مواد افزودنی خاص شناخته می‌شوند. اکنون برای آشنایی بیشتر در رابطه با چسب بتن این افزودنی مجاز و همچنین آزمایش برش مورب می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

ادامه مطلب

نکاتی که برای ساخت بتن HSC باید بدانیم

منظور از  بتن HSC در واقع همان بتن پرمقاومت است که می‌تواند فشاری حداقل ۴۰ مگاپاسکال را تحمل کند. در طی چند سال اخیر استفاده از این نوع بتن‌ها برای پروژه‌های بزرگ و عظیم رواج پیدا کرده است. برای تحمل تحمل فشار ۸۰ مگاپاسکالی نسبت آب به سیمان آن 25/0 می‌باشد. گفتنی است که متریال آن از سنگدانه‌های معمولی بوده که برای ساخت اصولی نیاز به رعایت برخی نکاتی است. ما در این مقاله می‌خواهیم اطلاعات بیشتری در این باره برایتان بازگو کنیم و شما با نکاتی که هنگام ساخت آن می‌بایست رعایت کنید آشنا می‌شوید.

ادامه مطلب

روش های تسریع مقاومت فشاری بتن

بتن یکی از ترکیبات کامپوزیتی مهم است که برای مقاومت در برابر نیرو و فشارهای مختلف، طراحی و تولید می‌شود. قطعا می‌دانید که هر قدر یک بتن از انسجام و یکنواختی بیشتری برخوردار باشد کیفیت آن نیز به تناسب این انسجام بالا می‌رود. یکی از پارامترهای تعیین‌کننده کیفیت بتن، مقاومت فشاری بتن است. مقاومت فشاری بتن یعنی مقدار تنش وارد شده که منجر به شکستن یک بتن استاندارد می‌شود.

ادامه مطلب

کاربرد و ویژگی های آزمایش گالواپالس برای ارزیابی بتن

کاربرد و ویژگی‌های آزمایش گالواپالس برای ارزیابی بتن جهت تعیین سرعت خوردگی آرماتور می‏باشد. به‌طورکلی برای ساخت یک بتن مستحکم یا مقاوم در برابر خوردگی باید به تمامی ویژگی‌های آن توجه داشت. با به‌کارگیری آزمایش‌های مختلف می‌توان مقاومت بتن در برابر شرایط محیطی مختلف را بررسی کرد. میلگرد بتن بیشتر تحت تاثیر رطوبت، و وجود اکسیژن خورده می‌شود، از این رو از این آزمایش برای بررسی میزان سرعت خوردگی آرماتور استفاده می‌کنند. در این مطلب سعی بر این داریم تا شما را با جزئیات آزمایش گالواپالس آشنا کنیم تا اطلاعات شما در این زمینه کامل شود.

ادامه مطلب

هدف از انجام آزمایش مغزه گیری از بتن

همان‌طور که می‌دانید بتن یکی از مصالح ساختمانی بسیار پرکاربرد است که به شکل گسترده در انواع پروژه‌های ساختمانی و ساخت‌وسازها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقاومت و دوام بتن موضوعی بسیار مهم است؛ چراکه به طور مستقیم بر میزان استحکام سازه تاثیر می‌گذارد. برای بررسی میزان مقاومت بتن آزمایش‌هایی از جمله مغزه گیری از بتن انجام می‌شود که در ادامه به طور مفصل به چگونگی آن خواهیم پرداخت.

ادامه مطلب

بتن خودتراکم و استفاده از آن در پروژه توسعه حرم معصومه

یکی از پر مصرف‌ترین مواد مصرفی در زمینه ساخت‌وساز، بتن است؛ با توجه به روند رو به رشد صنعت ساختمان در ایران، نیاز به مصالح مقاوم بیشتر حس می‌شود. شناخت دقیق و اصولی بتن برای ساخت سازه‌های بادوام و با کیفیت، ضرورت دارد. پژوهشگران در عرصه ساختمان‌سازی، در پی تغییرات در ساختار این ترکیب، توانسته‌اند به خواص جدیدی از آن دست یابند. بتن خودتراکم یک نوع بتن ویژه است که از طریق ویژگی‌های خاص خود، توانسته امکانات جدیدی را در اختیار مهندسان قرار دهد.

ادامه مطلب