مدول نرمی ماسه

امروزه بتن یکی از پرمصرف‌ترین و مهمترین مـواد در صـنعت عمرانی بشـمار میرود، همچنین علیرغم مطالعات بسـیار، تـاکنون شناختی جامع از رفتار این ماده مهم بدسـت نیامـده است، اما این پیچیدگی‌ها چیزی از ویژگی‌های منحصر به فرد این ماده پرمصرف کم نمی‌کند، بلکه تنها نیاز به تحقیقات گسترده‌تر و درک بهتر از این ماده ضرورت پیدا می‌کند، که تیم تکنولوژی بتن کپکو در بخش مدیریت دانش و تجربه در پیشبرد این هدف قدم به قدم با شما پیش می رود.

ادامه مطلب

لزوم انجام آزمایش تغییر طول ملات سیمانی و بتن بر اساس استاندارد ASTM C157

مصالح ساختمانی بسیار متعددی برای اجرای پروژه‌های ساختمانی و حتی عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمامی این مصالح به صورت آماده تهیه می‌شود اما بتن باید در شرایط خاصی به عمل بیاید. لزوم انجام آزمایش تغییر طول ملات سیمانی و بتن بر اساس استاندارد ASTM C157 به منظور بررسی برخی از خواص یا ویژگی‌های ملات سیمانی و بتن است.

ادامه مطلب

تعیین حرارت هیدراتاسیون سیمان و روند انجام آزمایش آن

حرارت هیدراتاسیون سیمان شامل میزان حرارتی است که بر حسب ژول بر گرم محاسبه می‌شود. در واقع درصد حرارت سیمان هیدراته نشده است که تحت تاثیر دمای مشخصی در اثر هیدراتاسیون کامل به وجود می‌آید. حال برای تعیین این حرارت از روش‌ها و آزمایش‌های خاصی استفاده می‌کنند تا میزان حرارت هیدراته سیمان مشخص شود. برای آشنایی بیشتر در رابطه با این آزمایش و این روند ادامه متن را بخوانید.

ادامه مطلب

مقایسه بتن بدون جمع شدگی بتن و بتن معمولی: کاربرد و مزایای آن‌ها

در میان انواع مواد و مصالحی که در صنعت ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرند، بتن جایگاه ویژه‌ای دارد. این محصول که امروزه سهمی بالغ بر 80 درصد از پروژه‌های ساخت‌وساز را به خود اختصاص داده محصولی با تنوع بسیار بالاست و هر نوع آن ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند. در این مقاله قصد داریم به معرفی بتن بدون جمع شدگی بتن و بتن معمولی بپردازیم و کاربردها و مزایای هر کدام را به‌طور مفصل مورد بررسی قرار دهیم.

ادامه مطلب

آزمایش اتوکلاو سیمان یا انبساط استاندارد سیمان

سیمان‌های استاندارد در واقع آن دسته از سیمان‌هایی هستند که حجم آن‌ها پس از گیرش خمیر سیمان تغییر چندانی پیدا نکند. یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق در واقع این است که انبساط محسوسی برای خمیر سیمان شکل نگیرد چرا که در صورت شکل‌گیری ممکن است گسیخته شود. همچنین سیمان‌هایی که این نشانه‌ها را از خود نشان می‌دهند به‌عنوان سیمان‌های ناسالم شناخته می‌شوند. در اینجا ما به کمک آزمایش اتوکلاو سیمان یا همان انبساط استاندارد سیمان می‌توانیم انبساط خمیر سیمان را تعیین کنیم که به دنبال این اتفاق سالم و یا ناسالم بودن آن مشخص می‌شود.

ادامه مطلب

راه کار جلوگیری از خوردگی آرماتور در بتن در سازه‌های دریایی

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود آرماتور موجود در بتن خورده شود. این خوردگی آرماتور به‌خصوص در سازه‌های دریایی از آنجا که تماس مستقیم با آب دریا دارد و درون آب دریا عوامل شیمیایی فراوانی وجود دارد، ایجاد می‌شود. همچنین فرایند الکتروشیمیایی محیط دریا به این فرایند سرعت می‌بخشد و موارد دیگری نظیر تغییرات آب‌وهوایی، وجود مواد ناخالص و همچنین جریان الکتروشیمیایی می‌توانند باعث این خوردگی شوند.

ادامه مطلب

آزمایش مقاومت کششی بتن 2 نیم شدن به روش برزیلی

برای بررسی میزان مقاومت کششی بتن، آن را به روش‌های مختلف مورد آزمایش قرار می‌دهند که از متداول‌ترین آن‌ها می‌توان به روش برزیلی یا مستقیم اشاره کرد. این آزمایش مطابق با استاندارد‌ ملی ایران به شماره 6047 انجام می‌شود و نتایج آن اهمیت فوق‌العاده مهمی در شناخت میزان استقامت، استحکام و ایمنی سازه دارد. در این مطلب سعی داریم تا شما را با آزمایش مقاومت کششی دو نیم شدن به روش برزیلی بیشتر آشنا کنیم و اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم.

ادامه مطلب

بتن متخلخل در کجاها کاربرد دارد و عوامل موثر در تولید بتن متخلخل چیست؟

بتن از اصلی‌ترین مصالح کاربردی برای اجرای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی به‌شمار می‌رود. حال‌این‌که بتن براساس مشخصات مختلف با نام‌های متعددی شناخته می‌شود. به‌طورکلی باتوجه به پیشرفت تکنولوژی روز بتن نیز با خواص قابل ملاحظه‌تری به تولید می‌رسد. بتن متخلخل یک نوع بتن کاربردی است که با مشخصات خاصی از آن استفاده می‌کنند. در رابطه با این‌که این نوع بتن چیست و چه کاربردی دارد ادامه متن را بخوانید.

ادامه مطلب

کربناته شدن بتن و راه‌های جلوگیری از این آسیب

کربناته شدن بتن فرآیندی است که موجب خوردگی بتن و کاهش استحکام و مقاومت آن می‌شود. این فرآیند گاهی بر اثر کوتاهی افراد و گاهی به دلیل شرایط جوی نامناسب ایجاد می‌شود. کربناته شدن تاثیرات مخرب زیادی بر بتن می‌گذارد و به مرور سبب تضعیف سازه و خرابی آن می‌شود.

ادامه مطلب

روش آزمون غیر مخرب بتن_ اولتراسونیک (تعیین سرعت موج در بتن)

برای اینکه میزان کیفیت بتن سخت شده بررسی شود، آن را به روش‌های مختلف مورد آزمایش قرار می‌دهند. این آزمایشات به منظور ارزیابی مقاومت و دوام بتن، میزان نفوذپذیری و ترک خوردگی آن انجام می‌شوند. آزمون غیرمخرب بتن برای سازه‌های قدیمی و جدید قابل اجرا است. در این مقاله قصد داریم به مقوله آزمون غیر مخرب بتن و روش‌های اجرای آن و معرفی افزودنی روان کننده بتن بپردازیم در صورت تمایل همراه ما باشید.

ادامه مطلب

الزامات انبار کردن مصالح بتن و افزودنی روان کننده بتن

موادی مانند سیمان که جز مصالح بتن به‌شمار می‌آید، اهمیت بسیار زیادی در ساخت‌وساز داشته‌ که نگهداری و انبار کردن آن‌ها نیز قاعده و قوانین خاص خودش را دارد. جالب است بدانید که شیوه انبار کردن مصالح بتن ارتباط مستقیمی با کیفیت آن در عملکرد سازه بتن داشته، چرا که اگر این فرایند به شکل اصولی انجام نشود شما شاهد افت کیفیت آن مواد خواهید بود. به‌گونه‌ای که اگر شما این مصالح بتن را در حین عملیات با رعایت اصول و تمامی شیوه‌نامه‌ها استفاده کنید، اما اگر در مرحله انبار کردن آن‌ها در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته باشند، مقاومت و استحکام سازه کاهش پیدا می‌کند. به دنبال این اتفاق نحوه نگهداری و انبار کردن آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و ما در اینجا می‌خواهیم نکاتی را درباره نگه داری مصالح بتن از جمله مواد افزودنی روان کننده بتن را برایتان ارائه دهیم.

ادامه مطلب

انواع سیمان آمیخته، کاربردها و ویژگی‌های آن

سیمان یکی از انواع مصالح ساختمانی است که از آن برای ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود.  برای تولید سیمان از خاک رس و سنگ آهک استفاده می‏شود که آن را با شن و ماسه ترکیب کرده و انواع ملات را برای تولید بتن تهیه می‌کنند. سیمان انواع مختلفی دارد و هر نوع آن از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است‌. در این مقاله قصد داریم راجع به سیمان آمیخته، ویژگی‌ها و کاربرد‌های آن اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم تا اطلاعات شما در این باره کامل‌تر شود.

ادامه مطلب